اليتيم Ch. 01

Story Info
هذا هو الجزء الأول من سلسلة اليتيم
36.6k words
0
1
1
0

Part 1 of the 3 part series

Updated 02/21/2024
Created 02/09/2024
Share this Story

Font Size

Default Font Size

Font Spacing

Default Font Spacing

Font Face

Default Font Face

Reading Theme

Default Theme (White)
You need to Log In or Sign Up to have your customization saved in your Literotica profile.
PUBLIC BETA

Note: You can change font size, font face, and turn on dark mode by clicking the "A" icon tab in the Story Info Box.

You can temporarily switch back to a Classic Literotica® experience during our ongoing public Beta testing. Please consider leaving feedback on issues you experience or suggest improvements.

Click here

البدايه:

يبدأ المشهد بشاب في اسيوط واقف امام مبني مكتوب عليه دار الحكمة للايتام يبص الشاب ده للمبني ويقول من هنا بداء كل شيء

ويرجع بذاكرته لورا 10سنين

نسيت اعرفكم بنفسي أنا علي اليتيم وده ال كنت فاكره وال الناس كانت بتناديلي بيه عمرى 26سنه طويل ابيض شعري قصير عيوني واحده بني والتانيه ملهاش لون ثابت

من 10سنين كنت لسه عايش ف الدار وكنا ف شهر 5 وكان في اجتماع كبير ف الدار علشان المحافظه قررت أنها تقدم منحات للايتام المتفوقين علشان يكملو تعلمهم بره مصر

وفجاءه سمع الدار كله صوت استاذ سعد وده كان واحد من أقدم الناس ف الدار ومكنش بيحبني مكنتش عارف ليه لحد ما عرفت

سعد: مش معقول ياشيخ ربيع تحط اسم علي وسط الناس اللي هيسافرو وكمان مش بيسمع كلام حد ومحدش بيقدر عليه مستحيل يحصل الاولي انه يسافر ابنك حسن لو هتسفر حد صغير يبقي حسن واهو نفس السن

الشيخ ربيع بهدوء: اول حاجه وطي صوتك وانت بتكلمني اولا علي هيسافر بعد الاجتماع ال حضره ايتام مصر كلهم قدام وزير التضامن الاجتماعي وطلب انه يتعمله تقيم علشان يحددو السنه ال يدرس فيها ولما اتعمله اختبارات لمده شهرين حددو عمره الدراسي انه المفروض علي الاقل يكون ف 2 كليه وصدر قرار أنه يسافر بأمر من الوزير نفسه لكن علي طلب انه ميسافرش من غير حسن و دلوقتي احب اقولك أن الاتنين هيسافرو يا سعد وده عاجبك الكلام اشتكي الوزير نفسه او روح ل ياسين بيه الطحاوي ال امر الوزير انه يعمل كل ده

وال مش عاجبه يقول الكل سكت وفجأة الشيخ ربيع ناده علي حسن

يا حسن تعالي

الشيخ ربيع عنده 60سنه وده عمي او كان بيقول كده لحد ما طلع كده فعلا راجل مهما تلف مش هتلاقي اطيب ولا احن منه ابدا

حسن ابن الشيخ ربيع اكبر مني بسنتين هو اخويا وصاحبي وهديه الدنيا ليا بيحب اسم ابو علي لانه ديما شايف نفسه ابويا اطول مني شويه واسمراني وشعره طويل وعيونه خضرا

حسن: اؤمرني يا ابويا

الشيخ ربيع:بكره هتروح انت وحسن القاهره علشان تسافرو خلي بالك منه كويس لو حصله حاجه مترجعليش هنا تاني

حسن:برقبتي يا ابويا

الشيخ ربيع:***يحفظكم ويردكم ليا قوم وابعتلي علي

حسن: حاضر

أنا:طلبتني ياشيخنا

الشيخ: اعد يا علي عايز اقولك كلمتين

انا: اتفضل يا شيخ

الشيخ مبتسم:معتش بتقولي ياعمي ولا كبرت عليا اكمنك مسافر

أنا: ببوس ايده مقدرش ولا عشت ولاكنت انت عمي وابويا وكل ما ليا

الشيخ وهو بيطبط عليا: اسمع ياعلي أنا عارف انك راجل وعارف انك قد السفر وال جاي وشايفك قدامي ف خلال كام سنه كبير ناسك

أنا:وهما فين ناسي أنا علي اليتيم ياعمي ولا نسيت

الشيخ ناسك كتير يا ابني وليك عزوه اولهم أنا عمك وحسن اخوك وابن عمك

أنا: بنرفزه بردو هتكلمني بالالغاز قولي وعرفني أنا مين ولا خلاص أنا ابن حرام زي ما سعد بيقول

الشيخ وهو بيضحك بخبث:بمناسبه سعد مش ناوي تخف مع نجلاء مراته شويه أنا سايبك بمزاجي بس اخرته وحشه

أنا: ببصله وبضحك ابعدني عن الموضوع أوي متقلقش النهارده يوم وداعي معاها الساعه

الشيخ:6

أنا: بالظبط نسيت ان خليفه بيبلغك ع طول متنساش تبقي تقوله يظبط لياقته شويه علشان يحصلني

الشيخ بيضحك:حاضر المهم اسمع كلامي واوعدك اول اجازه ليك هحكيلك كل حاجه

أنا:اتفقنا همشي أنا بقا علشان متاخرش ع نوجا

الشيخ : ماشي يا صايع خلي بالك من نفسك

بعد ما خرجت الشيخ قفل البابا وكلم حد ف التليفون

الشيخ: الو أنا عملت زي ما اتفقنا ومعتش هقدر اخبي عليه اكتر من كده

الطرف التاني _________

الشيخ : تمام مع السلامه

في مشهد آخر

أنا واقف قدام بيت ف اخر البلد وبخبط عليه

يرد صوت انثوي مين

أنا: أنا يا نوجه قلبي

(ايوا يا صاحبي هي نجلاء مرات سعد كان قدامك فيفي عبده في فيلم زنقه الستات بس ع كرفي اكتر بزاز وطياز ومليطة ومتجوزه سعد علشان خول وهي تعرف تعمل ال هي عوزاه)

نجلاء:حبيب قلبي وحشتيني

أنا:انتي اكتر يا نوجا

نوجا:خلاص هتسافر بكره

أنا اه يا قلبي بس جاي اسلم ع الفرس ال قدامي

نوجا وهي بتفك الروب ال لبساه وبتبقي ملط: والفرس عايزك تركبه

وهو عملنا واحد جبار

(اعزرني يا صديق مش بعرف اكتب مشاهد جنسيه)

بعد ما خلصنا

أنا:جبتيلي الامانه

نوجا قالتلي اه خد وادتني ظرف فيه ورق واسطوانات

أنا تسلميلي يا قلب اقوم امشي انا بقا علشان بكره ابقي ف القاهره ومنها لفرنسا واجرب الكس الاوربي يا بلدي انت

ومشيت ومعايا الورق

في مكان تاني قاعد راجل تحسه دراكولا من شكله ال مش باين عليه سن

ويدخل عليه واحد باين انه نسخه مصغره منه وفعلا ابنه بيقوله

هنسميه الصغير وابوه الكبير لحد ما نعرف هما مين

الصغير خلاص يا بابا عملت ال انت عايزه

الكبير ايوا وقولتلك كله بمزاجي أنا وكله تحت رغباتي

الصغير ليه كل ده بس مش مشكله عايزك تعرف أن لو حصله حاجه هخلص منك القديم والجديد

نرجع عندي أنا وحسن

بعد ما ودعنا الكل وجيت عربيه تبع المحافظه خدتني أنا وحسن واتنين كمان ونزلنا علي القاهرة

في القاهره اتجمعنا ف قاعه كبيره كنا حوالي 150شخص

وفجاءه دخل واحد وف ايده ورق وماسك مايك

الراجل : طبعا انتم عارفين انكم متقسمين لمجموعتين مجموعه هتسافر فرنسا تلقائيا أنا وحسن بصينا لبعض وضحكنا لأننا من مجوعه فرنسا زي ما الوزير وعدنا

كمل الراجل كلامه والمجموعه التانيه هتسافر روسيا نبداء بمجموعه روسيا لانها ال هتسافر كمان ساعتين وبتاعت فرنس هتسافر باليل نبدا الاسماء

حسن ربيع

علي حمزه

أنا وحسن نعععععععععم.......

خلي بالك مش كل ال تشوفه بيكون هو ده الحقيقه

الظاهر غير الباطن علي كان فاكر وقرب يصدق انه ابن حرام زي ما سعد بيقول بس محدش عارف اي ال هيحصل لازم تستني وتشوف اكتر علشان تعرف

وياتري ليه علي راح روسيا واي الورق ال خده من نوجه

واي ال هيحصلهم كل ده هنعرفه ف الجزء الجاي

كنت مع اليتيم..........

الجزء الثاني

لما تحلم احلم

بحذر لأن احلامك ممكن تتحقق

والواقع كان ف الاصل خيال

___________________

وقفنا الجزء ال فات و علي وحسن بيقولوا

نعععععععععم؟

الراجل: أي ف أي

حسن: حضرتك بتقول اننا هنروح روسيا ازاي واحنا متبلغين من شهر اننا رايحين فرنسا اكيد حضرتك غلط في الاسماء

الراجل : وانت مين علشان تقولي غلط ولا لا دي الاسامي ال عندي مش عجبك اخبط دماغك ف الحيطه وبعدين اليتيم ال زيك يحمد___انه هيروح اي بلد بدل ما هو ملوش اي اصل

أنا: متتكلم كويس يا عم انت وبعدين اصلك بيبان عليك حتي لو ف سابع ارض الاصل الطيب غلاب مش زي ناس اصلهم شبه الكللابب

طبعا كله بصلي وبص للراجل واتفتح ف الضحك

الراجل ب غل: انت بتقول لمين كلاب يا ابن الكللابب يا لقيط يا ابن الحرام

فجاءه عيني الشمال بقت لونها اسود خالص وجريت عليه

أنا وأنا بخنقه ومنيمه ف الأرض بصوت خاف منه كل ال موجودين : لو أنا كلب ف الوفاء صفتي ولو أنا يتيم فده قدري

لكن أن كلب ابن كلاب زيك يشتمني لا وطراخ طرااااخ بالاقلام واليادات في وشه وحسن واقف مقربش لانه عارف انه مهما يشد فيا مش هتحرك ودخل الأمن بتاع المكان وكانوا خمسه بيشدو فيا ودخل فجاءه نائب الوزير ومحافظ القاهرة

النائب : حد يشيل اللقيط ده من فوق الراجل... طراااااااااخ

قلم نزل علي وشه من حسن خلاني اسيب الراجل

حسن: اخويا مش لقيط يا كلاب يا ولاد الكللابب واي ابن متناكه فيكم هيفكر يقربله ولا يقوله كلمه هدفنه مكانه

(طبعا هتقولي ازاي عيال 16 سنه و 18سنه هيعملو كده هقولك لما تتربي علي النخوه والكرامه ويتزرعو فيك من صغرك هتهد جبل لو حد قالك حتي يا كلب و زي ما قولت الأصل غالب )

حسن وهو بيبصلي : اهدا واجهز وغمزلي وضحك

أنا وأنا بضحك : جاهز يا اخويا

دخل 7جاردات كنا بنسبلهم خلل سنان غير ال5 بتوع الامن

كنا 2قصاد تيران

أنا وحسن كل ال عملناه أن كل واحد ضرب علي قد ما يقدر بس الشجاعه حلوه بس الكتره تغلب واتكتفنا أنا وحسن

النائب والمحافظ : الكللابب دول لازم يتحبسوا ويقضوا حياتهم كلها سجن

صووت من وراه قرر كلمه كلاب تاني و واوعدك انك هتعد ف بيتكم

النائب: وانت مين بقا

الصوت : أنا رضوان متولي مدير مكتب رئيس ديوان الرئاسة

النائب : اهلا بحضرتك يافندم بس...

رضوان مبسش تعالي يا علي انت وحسن

قومت أنا وحسن ومعدي من قدام النائب سمعتو بيقول نصرني علي شويه كلاب ولاد حرام

بصيتله انا: برافو عليك يا ابن الزانية ودب بالدماغ سقط مكانه وبصيت لرضوان معلشي حضرتك اصلا احنا مش ولاد حرام

ومشينا مع رضوان وركبنا عربيه سودا متفيمه وبنمر خضرا

___________

في الدار

الشيخ بيتكلم ف التليفون مع المجهول

الشيخ : ده المتوقع دول ولادي ال احارب بيهم الدنيا

زرعت فيهم الرجوله وبحصدها دلوقتي برجاله رغم سنهم

المجهول : ________

وتنتهي المكالمه بينهم

الشيخ يدخل اوضه غريب ف الدار بتظهر اول ما بيضغط علي زرار ويقف ويبص علي كل حاجه فيها ويقول: ياترى ال عملته صح ولا لا ياتري هيقدر عليها ولا لا بس مش بأيدي حاجه ده عهد من سنين وده قدره وهيقدر أنا واثق من ده ويمسك صوره ويقول: ياتري ده ظلمك ولا ال جالك من الناطق مبقتش عارف حاجه يا ااا يا ابويا........

________في مشهد اخر

ف قصر كبير وعظيم هنلاقي الكبير والصغير بتوع الجزء ال فات

الكبير: رضوان بلغك بال حصل

الصغير بفخر: طبعا بلغني وفرحني

الكبير: طلع شبهي مش واخد طبعك

الصغير : مظنش اصله مش ظالم زيك

الكبير بهدوء: خليك كده فاكر اني ظالم لحد ما تلاقي إجابات لكل اسالتك ويلا اتفضل امشي روح تمم علي الصفاقات واعمل حسابك أنا ال هروح بنفسي كمان 6شهور روسيا مع اخر صفقه

الصغير : وأنا اقدر اقولك لا تفتكر وبصله ومشي

الكبير: والدموع ف عينه: مكنش بأيدي يا ابني ده عهد

طول ما في سر ف بيت بين اتنين والباقي ميعرفش هتلاقي حد منهم بيحفر وخصوصا لو كان تعبانه ف صوره انسان

صوت انثوي زي الفحيح : بكره نعرف ال كان غصب عنك ويا ويلكم مني لو كان بسبب بنت الاتراك

____________

في روسيا وخصوصا في قصر زي قصر الرعب بتاع القصص

يقف رجلان تشعر منهم بالخوف والرهبه

الأول يدعي بروفيتش عنده 40سنه وتشوفو قدامك حاجه بيضه بشعر اصفر وعيون ملونه وعباره عن عضالات

والثاني اسمه زروف عنده 39 سنه نفص وصف بروفيتش بس اطول وعضالات اكتر

بروفيتش : اي اخر الاخبار ف مصر

زروف : الاخبار جيده و سيصل الولدان غدا اليوم ف المساء

برو: هل جهزت كل شئ

زروف: نعم وسيكون ابني يوري معهم

برو: احرص علي سلامتهم واعد خطه تدريبهم من المقرر ان تجهيزهم يستغرق 4سنين

زروف : لا اظن ذلك سيدي فاعتقد انها ستكون النصف بالاكثر

برو : سوف نري والآن اتصل بابنك ليجهز ليتواجد بالجامعه

زروف حسننا

في مكان اخر بروسيا وخصوصا داخل ملهي ليلي

نجد يوري ( عنده 17 سنه ف نفس طولي او اقصر حاجه بسيطه ابيض بشعر بين الاصفر والبرتقاني ومعضل )

ومعاه بنت روسيه بس حاسب يا صاحبي البت ابيض من التلج وعود فرنساوي وطيز منفوخه شويه وطبعا الوش مش محتاج لأن زي ما قال الزبرتجي ( غطي الوش وارزع ف العش ) بس كانت جميله ( شايفك يا ال بتقول انجز يا بضان من عنيا حاضر )

البنت : وهي بتحسس علي زب يوري يلا نروح البيت عندي

يوري: وهو بيحسس علي طيزها مالك مستعجله ليه عموما يلا بينا

ويروحو بيتها واول ما يدخلو يطلعو الاوضه وتقلع يوري التيشيرت وتزقه علي السرير وتنزل بوس في وشه كله وجسمه لحد ما تنزل عند بنطلونه وتقلعه وتنزل البوكسر ويظهر زبه ال كان طويل ورفيع

البنت: اخيرا كنت واحشني اويي من انبارح وتنزل تمص فيه

ومع مصها يتاوه يوري

وبعدين يقومها وينزل يلحسلها كسها وهووو يعمله الواحد التمام

ويوري بينزل علي جسمها يرن تليفونه

يوري بينهج : الو يابابا

زروف : بضحك كنت بتنيك ولا اي

يوري : اه لسه مخلص

زروف : هتجيلك عربيه دلوقتي علي بيت البنت ال عندها هتلاقي فيها شنطتك هتخدك وتروحو مبني الجامعه

يوري : تمام ويقفل المكالمه وهو بيقول مستني اشوف الفرعون الصغير

________________ نرجع عندي أنا وحسن واحنا ف العربية

أنا: ممكن افهم احنا رايحين فين وليه حضرتك اتدخلت ف الموضوع

رضوان مبتسم : رايحين المطار علشان تسافر روسيا وقبل ما تسأل ليه اتغير مكان سافركم هقولك لانكم من النوابغ وخصوصا انت معدلات زكاءك وقدراتك بتفوق سنك وبمراحل وحسن كمان قريب منك ف المستوي وعلشان كده قولنا تروحو روسيا لأن علاقتنا بيها اعلا من فرنسا وهناك هتلاقوا مجال مفتوح ليكم ف كل التعليم وبالنسبة ليه اتدخلت قولتلك انتم نوابغ يعني كنز ومحدش يسيب كنز

أنا : تمام وشكرا لحضرتك وسكت وحسن بصلي وضحك

وصلنا المطار وودعنا رضوان بعد ما ادالنا كارت وركبنا الطياره وبعد وقت وصلنا روسيا نزلنا المطار ودخلنا الجوزات وبنتكلم بلغتهم ( هتقولي ازاي هقولك الشيخ ربيع علمنا ف الدار كل اللغات الحيه غير فنون الدفاع عن النفس والرمايه والتعامل بالسلاح والسباحه وركوب الخيل وده العشق بقا )

خلصنا لقينا اتنين درف داخلين علينا : انت علي وانت حسن

أنا وحسن : ايوا انتو مين

احنا من الجامعه وجاين علشان نخدكم للكليه وبالنسبه لباقي زمايلكم ال هيجو ف الطياره ال جايه هنبعتلهم حد

روحنا معاهم ودخلنا مبني كبير بس ده ف ضهر الجامعه وأنا مستغرب واول ما دخلنا جالنا واحد وقالنا أننا هنستريح لحد ما باقي زمايلنا يجو وبعد 4 ساعات هتتجمعوا هنا

دخلت أنا وحسن نمتا لحد ما جه واحد صاحنا ونزلنا لقينا باقي الناس جم وفي كمان ناس كتير طلبه زينا وواقف واحد كبير عرفت انه رايس الجامعه

رئيس: اهلا بيكم اتمني اننا نقدر نفتحلكم كل مجالات التعليم ال هتساعدكوا تفيدو بلادكم والبشريه كلها واتمني انكم تساعدونا ف ده وأنا ديما هتلاقوني داعم ليكم طبعا كله سقف

وظاط

رئيس: ودلوقتي هنوزعكم علي السكن وكل غرفه هيبقي فيها 3

وفضل ينادي لحد ما قال اسمي أنا وحسن ويوري وطبعا انتو عارفين وصفه جه يوري وعرفنا بنفسه ومن اول ما شوفناه واحنا ارتحناله بس متاكدين ان وراه حاجه

رئيس : ارتاحوا دلوقتي ومن بكره هيبدا اختبارات ليكم ف كذا مجال وهيبقي في ملحق الجامعه

جه تاني يوم وبداء اول الاختبارات وكان مبين فروع التعليم زي العلوم والرياضه واللغات والأدب وكمان الالعاب الرياضيه و المعلومات العامه وسرعه البديهه والسياسية وحاجات كتير

واستمرينا علي الحال ده لمده اسبوع

يوري : أنا زهقت جدا وكويس ان الرئيس قال بكره يوم فري لينا كلنا

حسن : وأنا كمان زيك قرفت لكن في واحد صاحبنا عايز كل دقيقه اختبار

أنا بضحك : خلاص ياعم انت وهو بكره فري و الخول ابو شعر احمر ده يفرجنا علي البلد

يوري بيبص لحسن ومره واحده نزلو ضرب فيا بضحك

طلعنا نمتا والساعه 3 باليل لقينا الرئيس واقف فوق راسنا واحنا نايمين وبيقول : قوموا البسوا وانزلوا تحت ف الساحه

كلنا مستغربين بس نفذنا الكلام واول ما نزلنا لقينا عربيه كبيره زي مدرعات الجيش والرئيس بيقولنا اركبوا

ركبنا وبداءت تمشي بينا وبعد 5 دقايق

أنا: ياتري هيودونا فينا

يوري وحسن : منعرفش

وفجاءه العربيه وقفت والباب اتفتح ولقينا رجاله كتير بيرشوا علينا زي مخدر واخر حاجه سمعتها صوت حسن ويوروي وهما بيصرخوا علييييييييييييييييييييي...... يتبع

______________________________

الحياه زي السباق لازم تفضل تجري ومتقفش علشان متخسرش

وعلي ديما بيجري وبيجري والدنيا مش بتقف محدش عارف ال جاي ف اي ومين الكبير والصغير والمجهول واي العهد ال اتكلم عليه الشيخ ومين ال كان بيارقب الكبير وليه واحد زي رضوان يتدخل والاهم علي وال معاه رايحين كل ده واكتر هنعرفه ف الاجزاء ال جايه كنت مع حلقه من اليتيم وسط بحر الحلقات

انقدو يا جماعه أنا متقبل جدا وال عنده افكار يقولي وشكرا ليكم..........

الجزء الثالث

الحياه فرص و وقت ما تجيلك الفرصه لازم تستغلها

لانها لو راحت مش هترجع تاني والحياه بتحاول تعوض علي عن يتم 16 سنه هنشوف علي هيطلع شاطر وهيستغل ولا لا

_______________________

وقفنا لما اتخطفت أنا وحسن ويوري

بعد شويه وقت مش عارف اد أي صحينا لقينا نفسنا ف ساحه كبيره زي بتوع القصور ف العصور الوسطى وادينا متكتفه بكلبشات وواقف قدامنا واحد ال هو بروفيتش

طبعا الحوار بالروسي بس هكتبه عربي

برو: أنا بروفيتش وقبل ما اقول أنا مين وانتم هنا ليه لازم تفكو الكلبشات ال ف اديكم دي و (شال غطا كان مغطي طربيزه قدامنا عليها اسلحه متفككه ) وتركبوا سلاح من دول في خلال دقيقتين

أنا: ليه هنول شرف الكلام مع كسمك ولا يهمني عايز تموت حد موتني أنا وملكش دعوه بيهم شوف عايز أي وخده مني أنا إنما حسن و يوري ال هيلمسهم هيتدفن مكانه اول ما خلصت كلامي لقت واحد دخل رزع حسن و يوري كل واحد كف لسه هرد

لقيت برو بيقول : العد بداء وال هيفشل هيموت

بداء حسن ويوري يفكو نفسهم وأنا ثابت ونجحو ف ده ووقفوا قدام الطرابيزه وبداءو يركبو كان عدا 50ثانيه وأنا قاعد ثابت وعيني بداء لونها يتغير

برو عدا دقيقه ومره واحده كنت واقف قدام الطرابيزه ومركب السلاح ومنشن علي ال ضارب حسن ويوري وضارب بس للأسف مكنش فيه رصاص وكان مجرد فشينك

برو مندهش ومبتسم ايضا : عزرا ايها المصري انه لا يصيب

أنا لمحت المسدس ف جنبه و ف لحظه سحبته وكنت ضارب ال ضرب حسن ويوري

أنا: لكن هذا يصيب ايها الروسي وسبق ان قولت لك انا من سيلمسهم سيدفن مكانه

برو : الآن نستطيع أن تحدث تعالوا معي

ودخلنا اوضه في زي الترابيزه المستديره بتاعت الفرسان

برو: قبل أن اقول لكم اي شئ لدي سؤال لك يا علي

أنا: اتفضل صدعني

برو: اني اعلم أن حسن مثل اخيك تمام ولكن يوري انك لا تعرفه إلا منذ اسبوع لماذا دافعت عنه

أنا: لأنه اكل معي وبات معي تحت سقف واحد وبذلك في عرفنا واصولنا نحن المصريين بأنه ااتمانني علي حياته وكل هذا يقضي بأن ادافع عنه ولو الثمن كان حياتي

خلصت و ببص لحسن شوفت ف عينه لمعت فخر وفرح ميخرجوش غير من اخ لاخوه

وببص علي يوري شوفت ف عينه نظره انه اخيرا لقي رفيق لعمره وصاحب حقيقي

برو : اذن خليني اقولك انتم هنا ليه وبالذات انت ( قال كل ده بالمصري)

أنا: ها كمل

برو: شايفك هادي خالص ثانيه واحده ونده علي زروف

زروف: بيكلمني : نورت يا فرعون

أنا : شكرا يا قيصر مش ده لقبكم ف روسيا

زروف: فعلا بس احب اقدملك يورى ابني

أنا: وأنا باخد يوري ف حضني تقصد اخويا التاني يوري

( طبعا يا عم الناس هتقولي عرفت ازاي واكيد حصل حاجه كشفته والشغل ده هقولك لا تعالي تابع معايا كده )

فلاش باك

تاني يوم بعد ما خلصنا الاختبارات كنا جعانين جدا و روحنا مطعم الجامعه ولقينا حتي النظام الروسي واصل للأكل عباره عن لوبيا ونقانق وقطعه عيش طبعا كلنا اتقفلنا من الأكل

(لسه بنتكلم روسي)

أنا: بقولكم اي تعالو نشتري خضار و لحمه ونطبخه ف الاوضة

حسن: موافق بس تعملي صنيه بطاطس

أنا: حاضر وانت يا يوري

يوري لا هاكل من المطعم

أنا: ليه

يوري : لسه والدى مش بعتلي الفلوس الشهريه

أنا: خلاص يا صاحبي انت لسه صاحبنا جديد واعتبر دي عزومه بمناسبه أننا لسه متعرفين وبقينا اصحاب

طبعا يوري استغرب لأن العيشه ف روسيا كله بالفلوس وناس ناشفه ف التعامل

ومستنتش يرد وخرجنا بعد ما خدنا اذن من العميد وأننا هندفع مصاريف الأكل وجبنا الأكل وبداءت اطبخ وعملت لحسن البطاطس وكان اول مره يوري ياكلها وبعد ما يوري خلص اكل

بصلنا وعيونه فيها دموع واتكلم بالمصري

يوري: انت ليه عملت معايا كده وليه تامنلي وانت متعرفنيش وليه يهمك امري وأنا مصدقت اني اتعود ع الوحده انت خلتني ابكي لأول مره من بعد موت امي بس أنا عارف انك هتستغرب بس أنا هقولك وبداء يحكيلي علي ال هيحصل لحد ما وصلنا عند برو

أنا بصتله : وأنا مصدقك وبقولك وأنا بمد ايدي كان عندي اخ دلوقتي بقا عندي اخ وصاحب هيبقي اخ اسمه يوري

سلمت عليه وحضنته وكملنا عادي لحد معاد الخطف)

نرجع تاني........

برو: دلوقتي احب اقولكم انت وحسن هنا ليه

أنا بقاطعه : انسي اسمها أنا وحسن ويوري

زروف: عايز يوري معاك

أنا: طبعا

برو: تمام انتم هنا علشان يتم تجهيزكم علشان تقدرو تاخدو دوركم ف حاجه عظيمه اوي هتعرفوها اول ما تخلصم تجهيزكم وتقومو بأول مهمه ليكم

أنا : وأي يخلينا نوافق نجهز لحاجه منعرفهاش ومين قالك اننا عايزين حاجه

برو: يمكن علشان عندي اجابه لسؤال ديما بتساله لنفسك

أنا: سؤال أي

برو : انت مين ومين اهلك وانك يتيم ولا لا وهل انت ابن حرام ولا لا

انا ساكت

برو : اولا انت مش يتيم ولا ابن حرام

أنا اي ال يثبتلي انك صادق ف كلامك

برو عايزني اثبتلك إزاي

أنا : تقسم قسم المحارب القديم

برو طبعا استغرب جامد ازاي عيل زيي يعرف القسم ده

وبص لزروف وامره انه يجبله السيف والكتاب المقدس بتاعهم

واقسم عليها انه بيقول الحق

( هتقولي ليه طلبت القسم ده لأن دول ناس عسكر يعني لازم اطلب منهم حاجه تخص معتقداتهم وايمانهم العسكري )

أنا : صدقتك بس دلوقتي مين اهلي ومين أنا وهما فين

برو: مش مسمحولي اقولك لأن الاجابه دي مش من حقي الاجابه عند الشيخ ربيع وتقدر تساله لما تاخد اول اجازه ليك بعد ما تخلص مده التجهيز وتعمل اول مهمه ومتقلقش كلها 4 سنين بس ها موافق

أنا : موافق وهنبداء من بكره ودلوقتي عايز مكان انام فيه أنا وأخواتي

زروف تعالو معايا

أنا لزروف وأنا ماشي جنبه : حسس ابنك انه مش لوحده

وسبته وطلعنا الاوضه اول ما دخلنا

حسن : انت ليه وافقت علي كلامه ممكن تفهمني وليه مطلبتش

تكلم ابويا لييييه فهمني

أنا بهدوء : تفتكر يا حسن ال عاش 16 سنه يتيم هتفرق معاه لو بقوا 20 كله محصل بعضه قوم نام يا حسن علشان نشوف بكره اي ال هيحصل

______في الدار

المجهول بيكلم الشيخ ربيع وبيحكيله علي ال برو قالهولي

الشيخ ربيع : طبعا كان رد فعله انه كان هادي و وافق

المجهول : عرفت ازاي

الشيخ : لأن ده حسن مهما حاولت تعرفه مش هتعرف

المجهول: بكره برو هيقوله مفيش اتصال بأي حد علشان ميكلمكش

الشيخ ربيع بيضحك : مش هيكلمني ولا هيعترض وهيوافق علي كلامه

المجهول : إزاي هو طبعه انه مسالم للدرجه دي بس ده عكس ال شوفناه لما ضرب الحارس بالنار لمجرد انه ضرب حسن ويوري

الشيخ: لا مش طبعه بس محدش عارف هو بيفكر ف أي ولا عايز اي ولا ناوي ع أي

المجهول : بكره نعرف بس تفتكر هيخلص التجهيز ف الأربع سنين

الشيخ: مظنش هيخلص قبلها وهيساعد حسن ويوري علي كده كمان

المجهول : اتمني ده علشان يستقبل قدره وهو جاهز ومستعد بس ف كل الاحوال لازم يتم ال 20 الأول

الشيخ : تمام

وتنتهي المكالمه والشيخ يدخل نفس الاوضه تاني

ويمسك حجر ف ايده ويبدء يقول كلام غريب وفجأة يظهر قدامه طيف غريب مرعب

الطيف : استدعتني ليه

الشيخ : المنتظر بداء التجهيز

الطيف : سنظهر وقت دخوله المعبد

الشيخ : ده مش هيبقي خطر عليه ولا هياثر علي ال خده زمان

الطيف : لا متنساش انه المنتظر فعلا

الشيخ : اتمني انك تحافظ علي سلامته ولازم تحميه لحد ما يتم ال 20 ويستلم العهد

الطيف : متخفش

ويختفي الطيف ويخرج الشيخ من الغرفه

--------- نروح للقصر الكبير تاني ال هنعرف اسمه الجزء الجاي

الكبير : برو بلغني انه هيبداء التدريب بكره

الصغير : وافق بسهوله علي كل ال برو قاله

الكبير : ايوا وده ال أنا مستغرب منه

الصغير مبتسم : اخيرا جه حد خالف توقعاتك

الكبير: وده مفرحني ولسه مستني منه الكتير بس قلقان من رده فعله معايا ومعاك

الصغير: مش اكتر مني وسابه ومشي

----- نرجع عندي أنا والرجاله تاني ف روسيا

نمنا وصحينا تاني يوم ونزلنا الساحه اول ما برو طلبنا

كان واقف مستنينا هو و زروف ومعاه بنت بس بطل

برو: صباح الخير الأول احب اعرفك علي سيدرا

( سيدرا مصريه الأب ومغربيه الأم 17 سنه مثال حقيقي للكيرفي كما يقال بيضه طولها مناسب شعرها اسمر وعيونها عسلي ) دي العضو الرابع معاكم وهتبدا معاكم التدريب

هو خلص كلامه وحسيت ان حسن عينه بتطلع قلوب وهي كمان بصتله وضحكت

برو : دلوقتي اقدر اقولكم علي طبيعه التدريب بتاعكم