وتشاء الآلهة

PUBLIC BETA

Note: You can change font size, font face, and turn on dark mode by clicking the "A" icon tab in the Story Info Box.

You can temporarily switch back to a Classic Literotica® experience during our ongoing public Beta testing. Please consider leaving feedback on issues you experience or suggest improvements.

Click here

فريدة : يارب .

الدكتور محمد بتوتر : مالك ي بنتي حاسس اني فيكي حاجة .

فريدة بتوتر : انا ، متلغبطة شوية بس .

الدكتور محمد : ليه ؟

فريدة : يعني موضوع ان أنا و بيشوى هنقعد في القاهرة و نرجع تاني هنا و بعدين في المنصوره الجديدة بهدلة اوي و غير كدا جامعتي هنا ، كلها شهر و هبدا دراسة و مش عارفه اي و حاجات كدا شغلاني .

الدكتور محمد : خير بإذن الله ي بنتي متقلقيش .

فريدة : يارب .

الدكتور محمد : و بعدين متقلقيش طول ما بيشوى جمبك ، دا أنا اللي مربية .

فريدة : عارفه و الله بس اهو شوية قلق و خلاص .

الدكتور محمد : اضحكي و روقي كدا و بلاش قلق ي بنتي دا انتي فرحك بعد بكرا خلاص .

فريدة بضحكة : حاضر .

الدكتور محمد : البنات عاملين اي .

فريدة : الحمدلله تمام .

الدكتور محمد : الحمدلله .

____________________

هيعدي اليوم و يجي تاني يوم فريدة هتصحي بدري و تروح لـ رفعت .

هتخبط علي الباب رحمة هتفتحلها .

فريدة : ازيك يرحمة .

رحمة بضيق : تمام .

فريدة : بابا هنا ؟

رحمة باستغراب : بابا ؟ ااه هنا اتفضلي .

فريدة هتدخل و تقعد تستني رفعت

هيعدي خمس دقايق رفعت هيطلعلها و هو بيعدل القميص .

رفعت : آسف ي بنتي ع التأخير .

فريدة : و لا يهمك يبابا ، فين العربية ؟

رفعت : هتعرفي تسوقي يعني اطمن .

فريدة بضحكة : متقلقش بيشوى عملني .

رفعت : ماشي ي بنتي ، يلا .

فريدة : يلا .

سوزان هتيجي من جوا .

سوزان : فريدة استني .

رفعت : فيه حاجه ؟

سوزان : اسبقها علي تحت خمس دقايق بس اتكلم معاها .

رفعت هيبص لـ فريدة و بعدين ينزل .

فريدة بتوتر : اتفضلي .

سوزان بزعيق : اوعي تفتكري عشان إنك خلاص اتجوزتي ابني فـ انا هسيبك كدا لاااء انسي .

فريدة : ثانيه ، هو مين دا اللي ابنك يحبيبتي ما تتكلمي علي قدك .

سوزان : بقولك اي ، بلاش لف و دوران عشان تهربي بس لو تحبي افكرك بنفسك ايام زمان يحلوة هفكرك .

فريدة : تفكريني بايام زمان ليه كنت ماشية علي حل شعري .

سوزان : لاا ، كنتي مخطوبة و اكيد ساعتها لو بيشوى عرف شكلك هيبقي وحش اوي وقتها .

فريدة هتضحك بصوت عالي : بصراحة ضحكتيني ، انا همشي دلوقتي عشان مستعجلة و دي نمرة بيشوى الجديدة هي اكيد مش معاكي رني عليه و قوليله .

و تطلع ورقه من شنطتها و تحطها علي الكرسي و تمشي و تسيبها .

___________________

فريدة هتنزل تحت لـ رفعت و علي وشها ضحكت انتصار .

رفعت : كانت عيزاكي في اي .

فريدة : عايزة تطلعني غلطانة قدام بيشوى بس سيبك هي مفكره نفسها مين يعني .

رفعت : روقي منها و كبرى دماغك .

فريدة : اكيد ، المهم فين العربية ؟

رفعت : هناك اهي ي بنتي .

و يشاورلها علي عربية لونها أسود .

فريدة : تمام و المفاتيح فين ؟

رفعت : اهي يستي و خلي بالك من نفسك .

و يطلعلها المفاتيح من جيبه و يديهالها .

فريدة : حاضر ، يلا سلام .

رفعت : سلام .

فريدة هتركب العربية و تمشي تروح لـ البنات .

____________________

الشباب متجمعين و قاعدين في الحديقة .

بيشوى : هاا يشباب هنعمل اي انهارده .

علي بعدم تركيز : عمال بفكر ازاي اصالح فاتن و برضو مش عارف .

ماجد : انتو متخانقين ؟

بطرس : اه شدينا سوا .

بيشوى : لما تفكر قولنا و لو كدا نساعدك .

علي مش مركز في كلامه و عمال يفكر .

شادي : بستأذنك يعني يبيشوى لو خطوبتي انا و هاجر تبقى معاكول في الفرح .

بيشوى : لا يخويا البسوا دبل و كفايه عليكوا كدا .

بولس : مش لازم يعم خطوبة و لو هتعمل ابقي اكتب الكتاب وقتها .

شادي : و الله ي جماعه انا قولت بس الفكرة دي عشان افرحها و كدا بس شكلها مش نافعة .

علي بعلو صوته : لقتهااا .

كلهم هتغضوا .

ماجد : حرام عليكي ياخي خضتني .

علي بفرحة : لقتها الحمدلله .

ماجد : هتعمل اي ؟

بطرس : فكرة مش هتخطر علي بال حد فيكو .

بيشوى : ايي يعني هتطيرلها في السما عشان تصالحك .

بطرس : لا ، هكتبلها رسايل و في آخر رسالة هقدملها فيها الخاتم اللي كان نفسها فيه و حالا هكلم صاحبي يجيبه .

علي هيسيبهم و يدخل جوا .

شادي : متأكدين ان دي فكرة بني آدم

بيشوى : و مش اي بني آدم دا دكتور نفساني .

ماجد : الخوف لـ البت في الاخر متصالحوش .

بيشوى : المهم احنا لازم كلنا نقلده .

بولس : ااه يلا .

شادي : تصدق و فكرة جديدة كدا .

كلهم هيدخلوا جوا ورا علي .

____________________

فريدة واقفه قدام بيت الدكتور محمد بالعربية مستنيه البنات .

هتستني خمس دقايق و بعدين يطلعوا .

فريدة : اي كل دا تأخير .

هدى (ساجدة) : احنا اسفين يعروسة بس كان فيه حاجات ناقصة .

فريدة : طب يلا اركبوا .

هاجر : نركب فين يختي ؟

فريدة : العربيه يختي .

هاجر : ايوا تمام بس مين هيسوقلنا .

فريدة : هيسوقلنا ، انا يختي اللي هسوق .

فاتن : نعم يختي ، خلاص مش راكبة .

فريدة : بيشوى علمني السواقة انجزوا بقي الله ياخدكوا .

كلهم هيركبوا العربية و بعدين يمشوا .

____________________

و هما في الطريق .

أيه بترن علي ماجد و لكن مش بيرد .

أيه بضيق : يووه .

فريدة : ايي ي بنتي فيه اي ؟

أيه : ماجد مش بيرد عليا .

فريدة هتبص لـ فاتن

فريدة : شوفي علي كدا يفاتن .

فاتن : متخانقين .

هدى (ساجدة) : ايي السبب

فاتن : عادي ، حاجه تافهه .

أيه : رني كدا علي بيشوى يفريدة .

فريدة : حاضر .

فريدة هترن علي بيشوى و لكن هو كمان مش بيرد .

فريدة بقلق : مش بيرد .

هترن تاني و لكن برضو مفيش حد بيرد .

هدى (ساجدة) هترن علي بولس .

____________________

بولس : بيشوى ، هدى (ساجدة) بترن .

بيشوى : دا دلوقتي فريدة رنت عليا ، رد عليها عشان محدش يقلق .

بولس : تمام بس اقولها اي .

بيشوى : قولها .....

بولس : هاا .

بيشوى : بص قولها ان الموبايلات كلها فوق و انت طلعت بالصدفة فوق تمام .

بولس : هتقفشني بس تمام .

بولس هيفتح علي هدى (ساجدة)

هدى (ساجدة) : انتي فين ؟

بولس : موجود اهو .

هدى (ساجدة) : اومال محدش فيكوا بيرد ليه ؟

بولس بتوتر : الموبايلات فوق كلها و انا يعني كنت طالع فوق بالصدفة .

هدى (ساجدة) : مش مصدقاك بس ماشي .

بولس : انتي كويسه ؟

هدى (ساجدة) : ااه كويسه .

بولس : طب انا هقفل بقي عشان نازل تاني .

هدى (ساجدة) : اوك ، باي

هتقفل معاه المكالمه .

____________________

فريدة : هاا طمنيني .

هدى (ساجدة) بضيق : بيقولي ان الموبايلات بتاعتهم فوق و ان هو طلع بالصدفة مع اني مش مصدقاه .

أيه : المهم انهم عايشين .

هاجر باستغراب : لا إله إلا الله .

فاتن : انتو ليه محسسني انهم يعني هيطيروا ما هما زي القرود اهو .

هاجر : مش عارفة يختي اي دا .

فريدة : بس بقب سيبوني اركز بس ما نطير احنا .

هاجر : و علي اي انا سكت اهو .

____________________

هيمر الوقت و البنات هيكونوا وصلوا القاهرة .

كلهم هنزلوا من العربية .

فاتن بزعيق : يعني عاجبكوا كدا الله يقرفكوا .

هاجر : ما تهدي يبت علينا و انشي كدا الله يحرقك .

هدى (ساجدة) : ما بس بقي بلاش قرف انتو كمان .

أيه : كل دا عشان شويه المايه اللي وقعوا علي هدومك .

فاتن : يعني دول شويه دا انا اتغرقت ادخل دلوقتي ليهم ازاي .

فريدة واثقة و مركزة في حاجة شادة اتنباهها .

هاجر هتروح تقف جمب فريدة هي كمان هتتشد لنفس الحاجة .

أيه : هما دول واقفين كدا ليه ؟

هدى (ساجدة) : تعالي كدا نشوف .

هيروحوا عند فريدة و هاجر هما كمان هيقفوا و يتشدوا لنفس الحاجة .

هيلاقوا بلالين و مكتوب لكل واحدة اسمها بالبلالين .

هيدخلول ورا بعض و هيقربوا لـ البلالين و كل واحدة هتلاقي رسايل ليها .

____________________

فريدة

الرسالة الأولى

" ستظلي لي كل شيء جميل يدوم في حياتي ♥️ " .

الرسالة الثانية

" اجعلي قلبك سندا لي قبل كتفك ♥️ " .

الرسالة الثالثة

" دمتي لي أجمل شيء تراه عيني دائما ♥️ " .

الرسالة الرابعة

فيها سلسلة فضة مكتوب عليها yasmin و رسالة مكتوب فيها " بحبك ♥️ " .

الرسالة الخامسة

" الرسالة رقم 6 فيها هدية ليكي هتفرحك بإذن الله " .

الرسالة السادسة

" هنسافر شهر عسل في دهب ♥️ " .

فريدة هتفرح جدا و هتلبس السلسلة .

___________________

هدى (ساجدة)

الرسالة الأولى

" أعلم جيداً بأنكـ تفعلي كل شيء من أجلي و انا اشعر بـ هذا كثيرا ♥️ ".

الرسالة الثانية

" أحبك بكل لغات العالم 🌏♥️ " .

الرسالة الثالثة

" يرفيقتي و يزوجتي الغالية ثقي بنفسك في كل مرة و لا تفشلي ♥️ " .

الرسالة الرابعة

" دامت ضحكتك للأبد ♥️ " .

الرسالة الخامسة

موجود تذاكر لـ شرم الشيخ و معاها رسالة

" حجزتلنا تذكرتين لـ شرم الشيخ مع ماجد و أيه بما إننا يعني مروحناش شهر عسل "

هدى (ساجدة) هتفرح جدا بالتذاكر

___________________

فاتن

الرسالة الأولى

" انا آسف 🤦♂️♥️".

الرسالة الثانية

" آسف نيابة عن الكل ♥️".

الرسالة الثالثة

" أحضرت لكـِ شيئا جميلا و لكن سامحيني من كل قلبك ♥️ ".

الرسالة الرابعة

" دي فكرتي و هما كلهم اخدوها مني يعني كل دا اتعمل عشانك هاا ، سامحيني بقي ♥️".

الرسالة الخامسة

" بحبك ♥️" و موجود خاتم ألماس .

فاتن لما تشوفه هتفرح جدا و هتاخده تمسكه في ايديها و ضحكتها مش مفارقة وشها .

____________________

هاجر

الرسالة الأولى

" و كالعادة مش بعرف أعبر عم مشاعري و لكن انتي بالنسبة لي نعمة كبيرة ربنا رزقني بيها ♥️".

الرسالة الثانية

" اتمني انك تكوني سند ليا و قوتي في عز ضعفي و تهوني عليا مصاعب الحياة يارب ♥️".

الرسالة الثالثة

" استغليت الفرصك و قولت نلبس الدبل ".

الرسالة الرابعة

موجود فيها دبله سوداء .

الرسالة الخامسة

موجود دبلة ألماس .

هاجر هتاخد الدبلتين و هي فرحانة

____________________

أيه

الرسالة الأولى

" عوضتيني عن كل حاجه في الدنيا و هتفضلي الحاجه الوحيده اللي بتصبرني عن كل حاجه وحشة حصلتلي ♥️" .

الرسالة الثانية

" يديمك ليا و يديم تشجيعك ليا في كل حاجه بعملها و يارب نفضل متحملين بعض العمر كله يارب و سند لـ بعض ♥️".

الرسالة الثالثة

" حبيت افاجئك و اقولك نعوض شهر العسل ♥️"

موجود تذكرتين لـ شرم الشيخ

أيه هتاخد التذاكرتين و هي فرحانة جدا .

____________________

الشباب هيكونوا قاعدين في الحديقة و البنات لما يخلصوا هيروحولهم .

بيشوى بفرحة : ياهلا و سهلا .

فاتن هتروح لـ علي و تديله الخاتم عشان يلبسهولها .

بطرس : وحشتيني

فاتن : و انت كمان .

علي هيبوس رأسها .

شادي هيروح يقف جمب هاجر

شادي : هاا مش ناويه .

هاجر هتضحك و بعدين تديله الدبل .

فاتن هتزغرط و بعدين شادي هيلبس الدبلة لـ هاجر

بيشوى : طب يلا يجماعه اطلعوا اجهزوا و انزلوا .

فريدة : ليه ننزل ؟

بيشوى : عشان نتغدي سوا .

فريدة : اوك .

البنات هيطلعوا فوق كلهم و الشباب هيتصوروا كلهم سوا .

____________________

هيمر الوقت فريدة هتنزل و معاها هاجر و أيه .

فريدة : اومال فين فاتن و هدى (ساجدة) .

أيه : مش عارفة

هاجر : تقريبا خرجوا .

فريدة : خرجوا فين دول .

هاجر : معرفش .

فريدة : طيب .

بيشوى هيقرب لـ البنات

بيشوى : هاا تيجوا تتصوروا ؟

فريدة : لالا شوية .

بيشوى : ماشي يستي اللي تشوفيه .

فريدة : فين الغدا انا جعانة .

بيشوى : شوية و هيجي .

فريدة : اوك يحبيبي .

بيشوى : اومال فين الباقي .

فريدة : مش عارفة .

بيشوى : طب انا هروح لـ الشباب .

فريدة : اوك

بيشوى هيمشي يروح لـ الشباب .

____________________

هيمر ساعتين

فريدة بقلق : لا أكيد فيه حاجه هما اتاخروا كدا ليه ؟

هاجر : طب ما ترني علي حد منهم كدا ؟

فريدة بقلق : موبايلي فاصل شحن .

هاجر : هو انا موبايلي فين ؟

أيه : و انا برضو موبايلي فين ؟

هاجر و أيه هيقوموا من علي الكرسي و يدوروا علي الموبايلات لكن مش هيلاقوها

فريدة : فيه حاجه مش طبيعية

الفصل السابع والثلاثون

فريدة متوترة جدا و هاجر و أيه بيدوروا علي موبايلاتهم لكن محدش لاقي موبايله

أيه هتروح لـ ماجد

أيه : ماجد

ماجد : نعم يحبيبتي .

أيه : موبايلي فين ؟

ماجد : مش معايا .

أيه بتوتر : انا مش لايقه موبايلي .

ماجد : ممكن تكوني سيبتيه فوق أو نسيتيه يحبيبتي .

أيه : لا أنا جيباها و منستهوش و واخداه و أنا نازلة .

ماجد : طب أهدى و روقي .

____________________

هاجر ما زالت بتدور علي الموبايل و لكن هتلاقيه تحت الكرسي .

هاجر : الحمدلله .

فريدة : رني بسرعة علي هدى (ساجدة) .

هاجر : حاضر .

هاجر هتفتح الموبايل و ترن علي هدى (ساجدة) لكن هدى (ساجدة) هتكون جات

أيه : هدى (ساجدة) كنتي فين ؟

فريدة بقلق : ايي كل دا .

بولس هيسيب الشباب و يجري علي هدى (ساجدة)

بولس : هاا طمنيني .

هدى (ساجدة) بفرحة : انا حامل .

كلهم هيندهشوا من الخبر و هيفرحوا جدا و خصوصا بولس .

فريدة : بجد ؟

هدى (ساجدة) بفرحة : ااه .

هاجر : مبروك ليكوا .

بولس : الله يبارك فيك .

فريدة بفرحة : مبروك ليكي يحبيبتي و مبروك ليك يبولس

هدى (ساجدة) : الله يبارك فيكي يارب .

فاتن : طب يجماعه دلوقتي بقي نسيبها ترتاح عشان هي محتاجة راحة .

فريدة : اطلعي معاها يفاتن و خلي بالك منها .

بولس : خليكي يفاتن انا هطلع معاها .

بولس و هدى (ساجدة) هيطلعوا فوق و البنات هيحضنوا بعض .

____________________

صباح يوم جديد ، بفرحة كبيرة الكل كان مستنيها .

رضوي هتوصل المطار و ماجد هيكون في انتظارها .

أمام المطار .

ماجد : اي كل دا تأخير .

رضوي : مش ناقصة هزارك ع الصبح الواكد جاي قرفان و مش طايق نفسه .

ماجد : ليه بس كدا يقمر .

رضوي : مرات عمك يسيدي ، انا مش عارفه عمك يوم ما قرر يتجوز ملقاش غير دي .

ماجد : ربنا يرحمه .

رضوي : يارب .

ماجد : يلا عشان منتاخرش .

رضوي : ااه يلا .

هيركبوا العربية و يمشوا .

____________________

فريدة بتجهز و معاها البنات كلهم بيجهزوا و الميكب ارتست موجودة معاهم .

فاتن : يلا يجماعه انجزوا .

فريدة بتوتر : متوترنيش اكتر ما انا متوتره .

الميكب ارتست " ملك " : أنا كدا خلصت فاضل بس الطرحة هروح أنادي لـ صحبتي تيجي تعملهالك و يبقي كدا تمام .

فريدة : تمام .

ملك هتروح تنادي لـ صاحبتها عشان تلف الطرحة لـ فريدة .

هدى (ساجدة) : قمر يحبيبتي ماشاء الله .

فريدة : دي عيونك يقمر .

هاجر : ماشاء الله ربنا يحميكي يارب .

فاتن : يارب و اشوفك عروسه قريب عشان نخلص منك بقي .

هاجر بزعيق : لسه بدري يحبيبتي متقلقيش .

فريدة : ربنا يفرحك يارب و اشوفك أجمل عروسة يارب .

هاجر : ان شاء الله يحبيبي .

____________________

هيمر الوقت رضوي هتوصل هي و ماجد و بعدين رضوي هتطلع عند البنات عشان تلبس و فريدة هتكون خلصت و نزلت عشان تتصور هي و بيشوى

رضوي : هاا يبنات خلصتوا .

هدى (ساجدة) : انا خلصت .

فاتن : لسه بس الطرحة و اخلص .

أيه : و أنا .

هاجر : ألبس أنهى فستان ي جماعة دا و لا دا

و تشاور علي فستانين موجودين علي السرير واحد أسود و عليه ورد و التاني أبيض سادة .

فاتن بزعيق : انتي ي بت لسه ملبستيش ، الله يخربيتك .

هدى (ساجدة) : فريدة قالتلك البسي الأبيض صح ؟

هاجر : ااه يجماعه بس انا عيزاها تكون هي الوحيدة اللي فينا لابسة أبيض فـ بقول البس الأسود و انا مش عايزه البس اسود .

أيه : طب ي جماعة أنا خلصت يلا عشان ننزل اكيد دلوقتي الناس جم .

فاتن : يلا خودوني معاكوا .

رضوي : و انا يلا .

كلهم هينزلوا و هيفضل هدى (ساجدة) و هاجر

هدى (ساجدة) : البسي الأبيض و أنجزي .

هاجر بضيق : حاضر .

____________________

جلسة التصوير لـ بيشوى و فريدة خلصت و الفرح هيبدا بعدها علي طول .

في بداية الفرح هيرقصوا سلو و الكل واقف حواليهم بيصوروا و كلهم فرحانين جدا .

هدى (ساجدة) قاعدة جمب بولس .

بولس : قومي لو عايزة تقفي .

هدى (ساجدة) : لا مش قادره اقف إطلاقا .

بولس : خليكي قاعدة مرتاحة أحسن .

هدى (ساجدة) : حاضر ، انت كويس ؟

بولس : كويس بوجودك .

____________________

هتنتهي فقرة الاسلو و البنات هيطلعوا يرقصوا مع فريدة و الشباب مع بيشوى .

الفرح موجود فيه ناس كتير جدا و كان واضح أن أصحاب فريدة و بيشوى كتار جدا و حقيقي الكل كان فرحان ليهم جدا .

في نهاية الفرح فريدة هتدي بوكيه الورد لـ هاجر و ترقص اسلو مع باباها و يتصوروا كلهم سوا في الآخر .

___________________

هيمر أسبوعين بعد الفرح .

بيشوى و فريدة في دهب و أيه و ماجد و هدى (ساجدة) و بولس في شرم الشيخ .

هاجر قعدت مع الدكتور محمد و هديل في شقتهم .

فاتن و علي قعدوا مع أيمن في شقته لحد ما ماجد و أيه يجو من شرم الشيخ .

____________________

بيشوى و فريدة واقفين علي شط البحر ساندين بعض .

بيشوى : اي رايك في الجو .

فريدة : بصراحة الجو جميل اويي .

بيشوى : نيجي هنا كل صيف ؟

فريدة : معنديش اي مانع .

بيشوى : ماشي يستي .

فريدة : كلمت بابا رفعت ؟

بيشوى : ااه ، و بيسلم عليك يعم .

فريدة : الله يسلمه .

بيشوى : هو محدش كلمك من صحابك و لا اي ؟

فريدة : هاجر مكلماني الصبح ، و فاتن رنيت عليها مرضتش .

بيشوى : اممم ، أخبار هاجر و شادي اي ؟

فريدة : حسيت إنها متضايقه كدا بصراحه محبتش اسألها فـ مش عارفه بقي .

بيشوى : اممم ، اصل هو مكلمني امبارح و قالي انا هاجر متخانقين .

فريدة : ربنا يهديهم ، هما كدا علي طول هنقول اي بس .

بيشوى : شادي اصلا مش غاوي ارتباط و جواز .

فريدة : اي السبب ؟

بيشوى : يعني ملوش في الجو دا و انا استغربت جدا انه حب هاجر .

فريدة : انت مقولتش الموضوع دا قبل كدا ليه ؟

بيشوى : اقولك الولا مش غاوي يعني .

فريدة : خلاص خلاص .

بيشوى : تعالي ندخل جوا يلا الجو بدأ يسقع .

فريدة : اوك يلا .

____________________

هاجر قاعدة في الاوضة و بتتفرج علي اللاب توب

هديل هتدخل عليها .

هديل : الجميل بيعمل اي ؟

هاجر : بتفرج علي مسلسل تركي .

هديل : اممم ، طب أنا كنت عايزه اتكلم معاكي في موضوع .

هاجر : اتفضلي يحبيبتي .

هديل : انتي مزعله شادي ليه ؟

هاجر : انا اللي مزعلاه و لا هو اللي مزعلني .

هديل : أياً كان مين مزعل التاني انتي عارفه طبعه ي بنتي و انتو الاتنين لازم تسندوا بعض .

هاجر : و أنا ذنبي اي ، مين اللي بيسهر مع صحابه و خارب الدنيا معاهم أنا و لا هو و مين اللي مش مستحمل التاني و مين اللي بيهتم بصحابه اكتر من اي حد ، ابقي قاعده مستناه بالساعات و حضرته قاعد بيضحك مع صاحبه و خاربها و لما اجي اسأله يزعقلي كان مين دا ان شاء الله عشان يزعقلي اومال لما نتجوز هيعمل اي ؟

هديل : يبنتي اهدي مش كدا ، حِلو الأمور بتاعتكو سوا و بهدوء ياريت .

هاجر : و الله انا عملت كل اللي عليا .

هديل : ماشي انا هحاول معاه .

هاجر : المهم انتي خارجه ؟

هديل : ااه انا و محمد رايحين خطوبة بنت صحبتي عايزه حاجه ؟

هاجر : عايزه اخرج زهقانه و عايزه افك عن نفسي شويه .

هديل : طب قومي البسي يلا و تعالي معانا .

هاجر : اوك .

هديل هتطلع برا و هاجر هتقوم تلبس عشان تروح معاهم الخطوبة .

____________________

في شرم الشيخ

أيه و هدى (ساجدة) قاعدين مع بعض في مطعم مستنين بولس و ماجد .

هدى (ساجدة) : ما تيجي نطلب اكل شكلهم هيتأخروا .

أيه : نطلب أكل من غيرهم .

هدى (ساجدة) : ما انا جعانه اعمل اي يعني ؟

أيه : من وقت ما حملتي و قربتي تبقي عجلة من كتر الاكل اللي بتاكليه .

هدى (ساجدة) : مش لازم يتغذي يبنتي .

أيه : طب استني شويه دلوقتي هيجو .

هدى (ساجدة) : طيب .

هيمر عشر دقايق و ماجد و بولس هيجو .

بولس : مساء الخير

هدى (ساجدة) : انتو كنتو فين كل دا ؟

بولس : كنا بنحجز تذاكر عوده .

أيه : هو الشهر خلص ؟

ماجد : لا يختي هنمشي بعد أسبوعين ، فـ يعني قولنا نروح نحجز .

أيه : اممم ، طب يلا نطلب أكل عشان انا جوعت .

ماجد : حاضر يستي .

ماجد و بولس هيقعدوا و بعدين يطلبوا اكل .

____________________

فاتن بتحضر العشا مع أيمن و بطرس قاعد بيتفرج علي فيلم اجنبي .

فاتن : يلا يحبيبي العشا جاهز .

بطرس : حاضر .

علي هيقوم يفصل التليفزيون و بعدين يروح يقعد علي السفرة و فاتن هتجيب بقيت الأطباق مع أيمن و يقعدوا يتعشوا .

أيمن : دوقوا بقي و قوليلي رايكوا .

بطرس : يعم انت اكلك على طول حلو مش محتاج .

أيمن : ماشي يسيدي .

بطرس : كلمت ماجد انهارده ؟

أيمن : ااه لسه مكلمه من شويه كان بيحجز تذاكر عوده .

بطرس : علي امته كدا ؟

أيمن : بعد اسبوعين ان شاء الله .

بطرس : ان شاء الله .

____________________

هيمر اسبوعين

ماجد و بولس و أيه و هدى (ساجدة) هيرجعوا المنصوره و كل واحد هيروح بيته .

ماجد و أيه أول ما يوصلوا البيت أيمن هيحضن ماجد .

أيمن : البيت وحش من غيرك يبني .

ماجد : واحشني اوي يحج .

أيمن : واحشني اكتر يحبيبي .

ماجد هيسند علي أيمن و يدخلوا يقعدوا جوا في الصالون و أيه وراهم .

فاتن و علي قاعدين في الصالون .

فاتن : يويو اخيرا .

أيه : وحشتيني .

فاتن : و انتي كمان وحشتيني اوي .

هيحضنوا بعض و بعدين يقعدوا .

بطرس : عملتها و سافرت من غيري .

ماجد : اول و آخر مره يدوك احنا آسفين .

بطرس : ماشي يسيدي .

فاتن : اومال فين هدى (ساجدة) و بولس .

ماجد : روحوا بيتهم .

فاتن : اممم .

أيمن : يلا يحبايبي ادخلوا ارتاحوا .

ماجد : حاضر يحبيبي .

أيمن : و حاجه كمان ، بما انك جيت يماجد فـ أحب اقول لـ علي انا مكنتش مستني ماجد يرجع عشان تطلع شقتك عشان انتو الاربعه هتقعدوا معايا و اي رفض من حد فيكوا و لا يلزمني و يلا بقي تصبحوا علي خير .

أيمن هيسيبهم و يدخل ينام .

بطرس : بقت كدا يعمي ماشي .

ماجد : ما انت هتقعد انت و مراتك هنا غصب عنك هاا .

بطرس : بالراحة طيب .

ماجد : حاضر ، يلا تصبحوا علي خير .

بطرس : و انت من اهل الخير يحبيبي .

ماجد هيدخل هو و أيه اوضتهم عشان يرتاحوا و علي و فاتن هيقعدوا قدام التليفزيون

____________________

فريدة بتحضر الشنط و بيشوى بيساعدها .

بيشوى : ناقص حاجه و لا كدا تمام ؟

فريدة بتعب : لا كدا تمام ، لسه فيه هدوم علي الكرسي وراك هاتهم .

و تشاور علي الكرسي اللي ورا بيشوى .

بيشوى : كدا تمام ، يلا عشان منتاخرش .

فريدة : هلبس طرحتي و هاجي وراك .

بيشوى : اوك يحبيبتي .

بيشوى هياخد الشنط و فريدة هتلبس طرحتها و تطلع وراه .

و هما في العربية .

بيشوى : هاا نروح فين ؟

فريدة : انت عايز تروح فين ؟

بيشوى : القاهرة .

فريدة : بس دراستي خلاص قربت .

بيشوى : مش مشكله نقعد الوقت دا في القاهرة و لما الدراسه تبدأ نبقي ننزل المنصوره و لا يهمك .

فريدة : طب و شغلك ؟

بيشوى : شغلي هيبدا من بكرا في المنصورة و انا مش عايز اقعد في المنصوره فـ هروح و ارجع تاني القاهرة .

فريدة : لا خلاص نروح المنصوره الجديدة بما اننا يعني لسه مقعدناش هناك .

بيشوى : خلاص تمام .

بيشوى هيسوق العربية و يمشوا .

____________________

هيوصلوا بيتهم في المنصوره الجديدة الساعه ٦ الصبح .

هيناموا علي طول أول ما يوصلوا و بعد الضهر هيروحوا المنصوره .

رفعت هيكون في انتظارهم في بيت أيمن و كلهم هيكونوا قاعدين مستنينهم .

رفعت بقلق : هما اتاخروا كدا ليه ؟

ماجد : هما في الطريق خمس دقايق و هيوصلوا بإذن الله .

الدكتور محمد : وحشوني اوي .

أيمن : و مين سمعك .