وتشاء الآلهة

PUBLIC BETA

Note: You can change font size, font face, and turn on dark mode by clicking the "A" icon tab in the Story Info Box.

You can temporarily switch back to a Classic Literotica® experience during our ongoing public Beta testing. Please consider leaving feedback on issues you experience or suggest improvements.

Click here

هاجر : اتفقنا.

فاتن : اكيد دوشتك انا رغايه و بحب اتكلم مع أي حد و انتي هتشاركيني اوضتي الجميله المتواضعه دي ، بذمتك مش حلوه؟

تضحك هاجر و تقول : بصراحه عجيبة اوضتك دي أوي و مختلفه و حلوه اوي.

_______________

يرن هاتف هاجر.

فاتن : اي يعم انت خاربها و لا اي و تغمزلها

هاجر : لا دي أية صحبتي .

فاتن : اها

هاجر هترد علي صحبتها

هاجر : الو.. ايوا ي يويو عامله اي.

أيه : الحمدلله يحبيبتي طمنيني عليكي انتي عامله اي.

هاجر : الحمدلله و الله بخير.

أيه : قولت ارن اطمن عليكي بعد اليوم الطويل دا كان نفسي اشوفك انهارده حقيقي بس باذن الله نعوضها بكرا اتفقنا.

هاجر : خلاص اوك هشوف كدا محاضراتي هتخلص امته و بالمره احكيلك موضوع.

أيه : خلاص اوك تمام يلا تصبحي على خير.

هاجر : و انتي من أهل الخير يعمري.

_______________

و بعدين هتقفل معاها .

فاتن : يلا ننام بق عشان اليوم طويل بكرا.

هاجر : ايوا يلا هصحي بدري عشان عندي محاضرات.

فاتن : يلا تصبحي على خير يسكر.

هاجر : و انتي من أهل الخير يحبيبتي

الفصل الثالث

يأتي صباح يوم جديد، يهتف منبه فريدة ، تستيقظ في تمام الساعة الخامسة .

تقوم فريدة و تصحى البنات و بعدين تدخل تتوضي و تصلي و تحضر الفطار ليهم و بعدين تدخل تجهز نفسها و يفطروا سوا .

_______________________________

تدخل هدى (ساجدة) علي فريدة في المطبخ .

فريدة : صباح الخير يهدى (ساجدة) .

هدى (ساجدة) : صباح النور يقمر .

تدخل فاتن و معاها هاجر بعد هدى (ساجدة) للمطبخ.

فاتن : صباح النور يحلوين ، اي الفطار الجماعي القمر دا .

هدى (ساجدة) : لا و اي زيدنا قمر .

هاجر : تسلميلي و الله.

فريدة : يلا بق اقعدوا افطروا ، كدا هنتاخر .

هدى (ساجدة) : حاضر يلا بسم الله.

و يتناولوا الفطار و بعدين كل واحدة تبدأ تحضر نفسها و تروح جامعتها .

_____________________________

فاتن و هاجر نازلين على السلم

هاجر : بقولك اي لما تخلصي محاضراتك رني عليا علشان خايفه اتوه و معرفش ارجع تاني و خصوصا أن لسه معرفش المكان اوي .

فاتن : خلاص يستي اتفقنا.

هاجر : طب ممكن طلب اخير.

فاتن : عيوني ليكي يست جوجو.

هاجر : انا هشوف أيه صحبتي انهارده فـممكن اتأخر فـ لو كدا تيجي معايا لما اروحلها و بالمره اعرفك عليها هاا قولتي اي .

فاتن : موافقه يستي بس منتاخرش كتير عشان فريدةا متعلقناش على البوابه بتاعت العماره اللي هناك دي.

و تشاور علي البوابه .

تضحك هاجر على كلامها و ينزلوا.

فاتن هتلاقي عم سعيد قاعد جمب البوابه هتصبح عليه

فاتن : صباح الخير يعم سعيد.

عم سعيد : صباح النور يبنتي ، هي مين دي؟

فاتن : دي هاجر هتبقى معانا علي طول بإذن الله .

عم سعيد : اهلا و سهلا ي بنتي العمارة نورت.

هاجر : دا نورك يعم سعيد.

فاتن : يلا نستاذن احنا بق هنتاخر يلا سلام.

عم سعيد : في رعاية الله يـبنات

___________________________

كل واحدة هتروح جامعتها .

دا اول يوم في الجامعة بالنسبة لـهدى (ساجدة) و من اول يوم هتتخانق.

هدى (ساجدة) قاعدة في المدرج هتيجي واحدة من وراها و تقول لها : اي دا هو مش انتي برضو اللي بتكتبي مقالات ملهاش لازمه عن شخصيات ملهاش لازمه برضو و لا انا بتهيألي .

هدى (ساجدة) هتقوم من مكانها و بتصلها و تقول بصوت عالي : اولا انا مسمحلكيش انك تتكلمي عني بالطريقة دي و بعدين بدل ما انتي مقهورة مني اوي بالشكل دا نافسيني و شوفي مين فينا هينجح انا و لا انتي.

يارا هتقوم و تقف قصادها و تزعقلها : لا معلش، اتكلمي عن نفسك بس انا مش هنافس واحدة شبهك اي القرف اللي انتي عملاه في نفسك دا هتتكبري علينا في الجامعة عشان الشخصيات اللي بتكتبي عنها و الكل بيقرا لك و محدش يعرفك على حقيقتك اصلا و بعدين يحبيبتي مش لايق عليكي الشغلانة دي بالحجاب و انتي وحشة جدا بيه فـ متشوفيش نفسك علينا .

هدى (ساجدة) تقوم و تضربها : دا انتي مشفتيش ربع ساعة تربية و الله.

تتخانق معاها جامد لدرجة ان صحاب البنت دي هيمشوا و يسبوها و محدش هيشيلها غير عميد الجامعة.

عميد الجامعة " دكتور عادل " : اي الهبل اللي بيحصل دا اوعوا كدا عن بعض و يزعق لهم جامد لحد ما هدى (ساجدة) تبعد.

دكتور عادل : اي اللي بيحصل دا كدا من اول يوم يلا قدامي على المكتب .

_______________________

و يروحوا معاه على المكتب.

دكتور عادل : ممكن افهم اي اللي حصل من شوية دا؟ اي يهدى (ساجدة) انتي متعرفيش أن الجامعة ليها احترامها و لا هو اي كلام ؟

هدى (ساجدة) : انا مغلطتش في حد هي اللي جات..

و يقطعها الدكتور و يزعقلها و يقول : بس انا مش عايز اسمع صوتك و انتي هتتعاقبي على دا، و انتي يـانسه أظن انتي يارا بنت الدكتور عبد الرحمن صح؟

يارا بكبرياء : ايوا انا.

دكتور عادل : طب اتفضلي على محاضرتك و الموضوع دا ميتكررش تاني انتي فاهمه.؟

يارا : اوك بس انا..

دكتور عادل : اتفضلي روحي محاضرتك بدون رغي كتير لو سمحتي يلا.

تمشي يارا و هدى (ساجدة) بدأت تعيط.

دكتور عادل : و ماله عيطي مفكرة انك هتصعبي عليا مثلا مفيش جامعة لمدة أسبوعين اتفضلي برا .

هدى (ساجدة) : لولا انك عميد الجامعة كان زماني خلصت عليك بس و مالوا الايام اللي جايه كتير

تمشي هدى (ساجدة).

دكتور عادل : يلا في داهية.

_________________________

هدى (ساجدة) هتروح و هي منهارة من العياط و بعدين تغير هدومها و تقعد على السرير تعيط .

فريدة في جامعتها و اول ما تخلص هتروح على طول .

فاتن و هاجر خلصوا جامعتهم و هيروحوا يقابلوا صديقة هاجر " أيه ".

_____________________________

فاتن و هاجر على باب الكافيه

فاتن : هي فين صحبتك دي ي بنتي ؟

هاجر هتشاور علي طربيزه في اخر الكافيه و قاعد عليها بنت محجبة .

هاجر : شكلها هي اللي هناك دي ايوا هي تعالى يلا.

و يروحوا على الطربيزه اللي أيه قاعدة عندها .

______________________________

أيه محمود : عندها ٢٠ سنه بتدرس في كليه آلسن عايشة لواحدها أهلها سافروا دبي لكن هي قررت تعيش و تدرس في بلدها شاطرة جدا في الترجمه من ايام الثانوي ، صديقة هاجر ، رغم المسافات اللي بينهم الا ان علاقتهم ببعض كويسه جدا ، و هيحصلها مشاكل في العمارة اللي ساكنه فيها و هتضطر انها تلجأ لهاجر صاحبتها و بالفعل هتروح تقعد مع البنات و هيكونوا كدا الخمسة اكتملوا ، بتحب الورد جدا ، و مع الوقت هتفتح مشتل ورد و كلهم هيساعدوها

مواصفاتها : طويله و رفيعه ، محجبة لكن هتتخلص منه لما تتجوز، عيونها لونها بني فاتح ، بشرتها قمحية ، شعرها طويل و اسود .أيه تشبه سعاد حسنى فى شبابها فى صوتها وشعرها وشقاوتها وكل حاجة وهى متناسخة الروح من سعاد حسنى وحاسة بكل ذكرياتها وكل عشاقها وكل افلامها وحياتها حتى ان أيه لما تكبر هتبقى شبه سعاد حسنى فى فيلم غريب فى بيتى وحبيب أيه بنوتى فيمبوى شعره طويل وجسمه ناعم ووشه ملامحه بناتى بس زبره جبار وبيمتعها وبيحط روج وهما مع بعض فى السرير.

_____________________________

هاجر و فاتن هيروحوا لـ أيه و هيسلموا عليها .

هاجر : يويو عامله اي وحشتيني.

أيه : و انتي وحشتيني اوي عامله اي.

أيه : انا كويسه و الله الحمدلله .

بعدين هتبص لـ فاتن و تسأل هاجر : مين القمر دا ؟

هاجر : اعرفك يستي دي فاتن صحبتي ، انا سيبت المكان اللي كنت ساكنه فيه امبارح و هقعد مع بنات و دي واحده منهم و ارتحت معاهم جدا من اول يوم اهو بدل ما اقعد لواحدي.

أيه : كويس ليكي برضو و الله، اهلا وسهلا يفاتن اتشرفت بمعرفتك.

فاتن : انا اكتر يحبيبتي ، اي يجوجو الناس القمر دي.

هاجر : شوفتي بق قمر ازاي.

أيه : تسلميلي يحبيبتي و الله دا من ذوقك و بعدين مين اللي قمر فينا بس انا و لا انتي برضو.

فاتن : يستي بتكسف الله.

يضحكوا و بعدين يقعدوا ، هاجر و أيه يتكلموا سوا و فاتن قاعدة على الفون بتاعها .

_____________________

فاتن أول ما تفتح الموبايل تستغرب لأنها هتلاقي هدى (ساجدة) نزلت شخصية الدكتور محمد عبد الغفار في وقت زي دا و المفروض إنها تكون في جامعتها دلوقتي .

ترن على هدى (ساجدة) .

فاتن : الو ي بنتي هو انتي مروحتيش جامعتك و ضحكتي علينا و لا اي؟

هدى (ساجدة) : لا عميد الجامعة طردني و قالي مفيش محاضرات لمدة أسبوعين.

فاتن بتقلق : ليه اي اللي حصل طيب؟

هدى (ساجدة) : لما تيجي هبقي احكيلك يلا سلام دلوقتي عشان فيه حاجات على البيدج عايزة اعملها.

فاتن : اوك تمام يلا باي.

هدى (ساجدة) : باي .

هاجر : فيه اي ؟

فاتن : عميد هدى (ساجدة) في الجامعة طردها و قالها مفيش محاضرات ليكي غير بعد اسبوعين..

هاجر : اي اللي حصل طيب ؟

فاتن : مش عارفه يهاجر ممكن تكون اتخانقت مع حد .

هاجر : ربنا يستر .

أيه : يلا بق انا همشي عشان متأخرش اكتر من كدا ، مبسوطه جدا اني شوفتك يـفاتن .

فاتن : انا اكتر يحبيبتي طبعا مش اول و لا آخر مره نشوف بعض بإذن الله لازم نشوفك ديما .

أيه : أن شاء الله يحبيبتي يلا مع السلامه .

هاجر : باي .

أيه هتمشي و بعدين هاجر و فاتن هيمشوا بعدها

فاتن : يلا نروح احنا كمان عشان هدى (ساجدة) لواحدها و اكيد محتجانا.

هاجر : اوك يلا .

_____________________________

يروحوا البيت و هتكون فريدة لسه في الجامعة لأن محاضرتها كتير اليوم دا و هتتأخر .

فاتن و هاجر يوصلوا العمارة و يطلعوا يجروا عشان هدى (ساجدة).

اول ما يدخلوا هيروحوا لـ هدى (ساجدة) علي طول

فاتن : انتي كويسه يهدى (ساجدة)؟

هدى (ساجدة) : انا كويسه متقلقيش.

فاتن : طب اي اللي حصل طيب فهميني و اي الجرح اللي في وشك دا، اتخانقتي مع حد صح؟ مين؟

هدى (ساجدة) : كفاية اسئله يـفاتن لحد ما فريدة تيجي عشان احكي مره واحدة سيبوني دلوقتي و قوموا انتو اكيد مرهقين و انا هخلص شغلي لحد ما فريدة ترجع .

فاتن : مش هسيبك غير لما تحكي و انا قاعده اهو .

هدى (ساجدة) : هاجر لو سمحتي خدي فاتن ارجوكي و سيبوني .

هاجر : حاضر قومي يـفاتن سبيها دلوقتي و هنفهم الموضوع لما فريدةا تيجي أن شاء الله.

فاتن : ماشي .

و بعدين تحضن هدى (ساجدة) .

فاتن : مهما كان اللي زعلك و مهما كان مين الشخص دا حقك عليا .

هدى (ساجدة) : ربنا يخليكي ليا يارب .

فاتن : و يخليكي ليا يارب .

و بعدين فاتن هتقوم هي و هاجر و يدخلوا اوضتهم

الفصل الرابع

تأتي فريدة في تمام الساعة الثامنة مساء ، فاتن و هاجر يكونوا في انتظار فريدة .

فريدة هتدخل من الباب هتلاقي فاتن و هاجر قاعدين برا في الصاله

فريدة : مساء النور .

هاجر : مساء الخير يحبيبتي .

فريدة بقلق : فيه حاجه و لا اي؟

هاجر : هدى (ساجدة) ، العميد طردها و قالها مفيش محاضرات ليكي لمدة أسبوعين .

فريدة : طب هي فين دلوقتي .

هاجر : جوا و مش راضية تتكلم مع حد فينا غير لما انتي تيجي .

تدخل فريدة الاوضه لـ هدى (ساجدة) و معاها هاجر و فاتن .

فريدة هتقعد قصاد هدى (ساجدة) علي السرير و تقولها : اي يحبيبتي مالك .

هدى (ساجدة) : مفيش العميد طردني .

فريدة : اي السبب طيب .

هدى (ساجدة) : بت ملزقة لسه محولة السنة دي في الجامعة فضلت تغلط فيا روحت متخانقة معاها العميد دخل و زعق و حصل اللي حصل يلا الحمدلله .

فريدة : برضو مش فاهمه البنت دي قالت لك اي ؟

و تحكي هدى (ساجدة) اللي حصل بالتفصيل .

فاتن : اسمها اي البنت القذرة دي؟

هدى (ساجدة) : سمعت العميد بيقولها يارا مش عارفه بنت دكتور اسمه عبد الله باين و لا...

فاتن : عبد الرحمن؟

هدى (ساجدة) : ايوا تقريبا ، انتي تعرفيها ؟

فاتن : و فيه حد يتوه عن الأشكال دي ، سبيها عليا هجيبلك حقك منها و بالمرة اعرفها قيمتها كويس .

فريدة : فاتن احنا مش عايزين مشاكل مع حد مش كفاية المشاكل اللي حصلت في أولى جامعه كمان ناوية السنه دي برضو ، انا هحل المشكله دي و إياك حد يتهور و يعمل حاجة انتو فاهمين ؟

فاتن : حاضر .

فريدة : روقي و اهدي و متشغليش بالك ببنت زي دي و العميد دا انا هشوف حل معاه و هتروحي الجامعة من بكرا و تجهزي نفسك و المحاضرات بتاعت انهارده اللي ضاعت مش مهم اتفقنا..

هدى (ساجدة) : اتفقنا .

تأخدها فريدة في حضنها و تطبطب عليها و تراضيها .

فريدة : نستيني انا ورايا اي بنكدك دا ، امسحي دموعك يلا و انا هقوم اعملكوا حاجه تاكلوها ، حد فيكوا فاضي و لا مشغولين ؟

هاجر :و لو مشغولين نفضي نفسنا عشانك يـفريدةا.

فريدة : ماشي يقمر ، بصوا طبعا زي ما انتو عارفين اني بنظم رحلة للقاهرة و الرحلة لسه فاضل عليها ١٠ ايام و لقيت على الجروب ناس كتير بتسأل على السعر و انا مكنش عندي وقت اني اشوف الأماكن كلها و معرفش الأماكن اللي المفروض بيدفع فيها فلوس فـلو حد فيكوا يقدر يساعدني و يعمل سيرش على الأماكن الموجوده و يعرف التفاصيل؟

هاجر : اي دا انتي بتنظمي رحلات ؟

فريدة : ايوا بقالي سنه اهو الحمدلله.

هاجر : انا بحب السفر جدا و بحب استكشف أماكن جديدة و مختلفة ، انا اول واحدة جايه معاكي بدون اي مقدمات اتفقنا.

فريدة : يستي الأول بس اعرف مين هيساعدني و بعدين نتفق على كل حاجه براحتنا .

هاجر بحماس : انا هساعدك.

فريدة : طيب ، بما انك متحمسة جدا فـانا هعتمد عليكي و يارب تبهريني .

هاجر : دا انا هبهرك يلا اقوم انا بقي

فريدة : تسلميلي يعمري تعبتك معايا.

هاجر : تعب اي بس ، دا انتي تؤمري.

فريدة : حبيبتي.

و تدخل هاجر الاوضه و تروح فاتن وراها.

____________________

فريدة هتفضل قاعده شويه من غير ما تتكلم و بعدين هتبص لهدى (ساجدة) و تقولها : هحللك الموضوع متقلقيش و امسحي دموعك دي بق، اعتبريني انا اللي غلطت و انا اسفه حقك عليا

و تبوس رأسها و تحضنها .

فريدة : خلاص بقي قومي يلا اغسلي وشك .

تقوم هدى (ساجدة) تغسل وشها و بعدين ترجع

و فريدة هتقوم تجيب الموبايل بتاعها و تتصل بالدكتور محمد .

دكتور محمد : ما احنا كنا مع بعض من شويه و لا هو فتح المواضيع مش بيحلي غير في التليفون و يضحك.

فريدة : لا متقلقش مش هتكلم في حاجه تخص الجامعة خالص .

دكتور محمد بقلق : فيه اي قلقتيني البنات كويسين ؟

فريدة : كويسين الحمدلله.

الدكتور محمد : اومال فيه اي؟

فريدة : هدى (ساجدة) ، فيه دكتور في الجامعه طردها و قالها مفيش محاضرات لمدة أسبوعين .

دكتور محمد : اي السبب طيب دي ابهرتني بالمقال اللي كتبته عني انهارده بصراحه انا فخور بيها جدا و مش عارف ارد جمايلها دي و الله.

فريدة : جمايل اي بس ي دكتور دا احنا نشيلك فوق دماغنا.

االدكتور محمد : تتسلميلي ي بنتي و الله المهم و بعدين . فريدة : اتخانقت مع بنت لسه محولة الجامعة السنة دي و العميد لقاها بنت دكتور في الجامعه تقريبا فـ قال لهدى (ساجدة) انتي اللي غلطانة و طردها و مطردش البنت التانيه .

الدكتور محمد : اسمه اي العميد دا و البنت دي اسمها اي ؟

فريدة : دكتور عادل النجار و البنت يارا عبد الرحمن بس دا كل اللي اعرفه؟

دكتور محمد : طيب تيجي لي بدري بكرا و معاكي هدى (ساجدة) و انا هعتذر للدكاترة عن غيابك و هتصل على ناس معارف ليا و هشوف الموضوع دا و متقلقيش محدش فيهم هيرفضلي طلب .

فريدة : اسفه ي دكتور لو تعبت حضرتك معانا بس حقيقي مكنش قدامي حد غيرك عشان أحل المشكله بهدوء و انا مش عايزه مشاكل.

دكتور محمد : انتو زي ولادي و اكتر ي بنتي و انتي عارفه دا كويس ، هخلي هديل تيجي بكرا بدري قبل ما تنزلوا تحضر لكم الغدا و الفطار و متشليش هم حاجه و مش عايز رفض منك لأن انا لما اقول حاجه تتنفذ ماشي. ؟

فريدة : حاضر ي دكتور شكرا جدا ، يلا انا هنام تصبح على خير يارب.

دكتور محمد : و انتي من أهل الخير يـفريدةا ، اه متنسيش تعرفيني على البنت الجديدة اللي انتي حكتيلي عنها انهارده ماشي ؟

تضحك فريدة : حاضر ي دكتور يلا باي .

تقفل فريدة المكالمه مع الدكتور و تغير هدومها و تنام جمب هدى (ساجدة) و تأخدها في حضنها.

فريدة : اطمني المشكله لما بتتحل في هدوء احسن مليون مره من أنها تتحل بخناق و اوعي تتهوري زي البت المجنونة اللي جوا دي و تعملي حاجه كدا و لا كدا ، و بعدين يعم فيه قمر بيعيط برضو ، و حاجه كمان لازم تعرفيها بمناسبة الكلام اللي هي قالته و هي الخسرانه مش انتي و الله.

هدى (ساجدة) : وجودك في حياتي هو اللي بيطمني على كل حاجه ربنا ما يحرمني من وجودك ابدا يارب .

فريدة : و لا يحرمني منك ابدا يارب و افرح بيكي بقي عشان زهقت منك بصراحة .

هدى (ساجدة) : قولتلك قبل كدا مش هتجوز قبلك انتي فاهمه؟

فريدة : هتعنسي يعني

____________________

و يضحكوا الأتنين ، في الوقت دا هاجر هتكون واقفه برا و بالفعل هيجي في بالها كلام فاتن عن فريدة و انها فعلا اكتر من ام بالنسبه لهم .

تدخل هاجر و تقول : اسفين على الازعاج يجماعه .

فريدة : ازعاج اي بس تعالي .

هاجر : خلصت كل اللي قولتيلي عليه اهو و جمعت أماكن كتير بالتفاصيل بتاعتها المدة اللي المفروض نقضيها في المكان دا و الفلوس اللي بتدفع لو فيه أماكن هندخلها بفلوس

ياسمن تمسك الورقه و تقرا اللي موجود فيها.

فريدة : لا بصراحه ابهرتيني فعلا ، بإذن الله هحجز معظم الأماكن دي عشان ميحصلش مشكلة ، و كمان كدا عرفت ازاي هحدد سعر الاشتراك ، اقوم انا بق اكتب البوست عشان الناس اللي عايزه تشترك، شكرا ي جوجو لمجهودك الكبير دا.

و تبوسها و بعدين تقوم على الكمبيوتر و تكتب : تم تحديد سعر الاشتراك سيكون....

لكن هتقف هنا لأنها لسه متعرفش سعر المواصلات .

فريدة : ايي دا انا نسيت خالص اكلم السواق اللي هيطلع معانا.

هتمسك الموبايل و ترن على السواق اللي كل مره بتطلع معاه

فريدة : الو اسفه جدا لو برن في وقت متأخر بس انا لازم اكتب سعر الاشتراك عشان الناس اللي سالتني .

السواق محسن : و لا يهمك ي دكتوره ، طبعا انتي عايزه كل حاجه تبقى على أعلى حاجه

فريدة : اكيد حضرتك بتشرفني كل مره قدام الناس اللي طالعه معانا و الرحلة دي مش مطوله اوي متقلقش يومين بس.

السواق محسن : ١٣٠ للفرد بإذن الله .

فريدة : بس لازم تكون عارف ان احنا مش هنقعد في فندق استراحه احنا هنفضل اليومين متواصلين و هنقعد وقت كبير في الاتوبيس

السواق محسن : تمام ي دكتوره زي ما قولتلك ١٣٠ للفرد عشان خاطر عيونك طبعا زي كل رحله .

فريدة : ربنا يخليك ، شكرا جدا ياستاذ محسن حقيقي مش عارفه ارد جمايلك دي كلها ازاي .

السواق محسن : علي اي بس انتي زي بنتي

فريدة : تسلملي يارب ، يلا مع السلامه

السواق محسن : سلام يدكتوره.

فريدة هتقفل المكالمه و بعدين تقعد على المكتب و تكمل كتابة البوست :..

400 جنيه ( الأتوبيس + بعض الأماكن اللي هنزورها )

يارب اقدر اوفرلكوا كل حاجه بإذن الله و ان شاء الله كل حاجه هتكون جاهزه .

نتقابل ان شاء الله يوم الخميس القادم .

استودعكم الله .

___________________

بعدين هتقفل اللاب توب و تقوم من علي المكتب

فريدة : انا كدا خلصت اللي عليا الحمدلله .

هاجر : الحمدلله ، يلا تصبحوا على خير.

فريدة : و انتي من أهل الخير يجوجو.

و تخرج هاجر و تذهب لغرفتها

فريدة : يلا يهدى (ساجدة) نامي ، تصبحي على خير يارب.

هدى (ساجدة) : و انتي من أهل الخير يحبيبتي.

فريدة هتنام على سريرها و هدى (ساجدة) هتنام بعدها علي طول .

و ينتهي اليوم

الفصل الخامس

صباح يوم جديد ، كالعادة منبه فريدة بيرن الساعة 5 الفجر .

فريدة لما تصحى هتلاقي هدى (ساجدة) صاحية

فريدة : اي دا يعم انت صحيت بدري و لا اي.

هدى (ساجدة) : اه لسه من شويه ، صباح النور.

فريدة : صباح النور يحبيبة قلبي .

هدى (ساجدة) : هنروح امته للدكتور محمد؟

فريدة : هقوم اصلي و احضرلكوا الفطار و ننزل على طول سوا اوك.

هدى (ساجدة) : اوك

_____________________________

تقوم فريدة و تتوضي و تصلي و تحضر الفطار و بعدين تصحى فاتن و هاجر و تنزل هي و هدى (ساجدة) الساعه ٦ و نص .

________________________

فريدة و هدى (ساجدة) يوصلوا لمكتب الدكتور محمد اللي موجود في الجامعه ، فريدة تخبط على الباب و تدخل و معاها هدى (ساجدة)

فريدة : صباح النور يدكتور .

الدكتور محمد : صباح الخير ي بنتي تعالى .

فريدة : يظهر أني جيت في وقت غلط .

الدكتور محمد : و لا غلط و لا حاجه دا بيشوى رفعت ابن أعز الأصدقاء ليا دا بقي يستي ضابط في القاهره و انا جايبه مخصوص عشانكوا و ان شاء الله الموضوع هيتحل و هو هيقدر يحله بدون مشاكل متقلقيش اتفقنا.

فريدة بتوتر : هو انا قلقانه بس اوك اتفقنا .

____________________________________

بيشوى رفعت الشاذلي : عنده ٢٥ سنه ، دارس في كلية الشرطة جامعة القاهرة ، بيحب شغله جدا ، بيشتغل في مديرية أمن القاهرة ، عايش في القاهرة و بينزل اجازة كل فترة معينة في بلده " المنصوره "

مواصفاته : طويل و قمحي و جسمه رياضي و لون عيونه بني ، و شعره أسود و ناعم .

____________________________

بيشوى هيبص لـ فريدة باستغراب و يوجهلها الكلام.

بيشوى : انتي اللي الدكتور طردك؟

دكتور محمد : لا دي فريدة اللي عندي هنا في الجامعه اللي حكيتلك عنها.

بيشوى : اها

فريدة بعصبيه : حكيتله عني ؟ هو مين دا ؟

دكتور محمد : مش وقته كلام يلا روحوا معاه عشان هدى (ساجدة) متتاخرش على محاضرتها.

فريدة و هي في حاجه اندهاش : بينا قاعده ي دكتور .

دكتور محمد : أن شاء الله .

يقوم بيشوى و فريدة و هدى (ساجدة) يمشوا وراها و فريدة متضايقه جدا .

_________________________

عند فاتن و هاجر .

فاتن هتقوم لسه من النوم و هاجر قاعده علي السرير

هاجر : صباح النور يقمر.

فاتن : صباح النور، هي الساعه كام؟

هاجر : الساعه 8 اهي يستي ، عندك محاضرات امته ؟

فاتن : ينهار اسود ، عندي الساعه 9 ، عدي بسرعه عشان الحق .

و تبعد هاجر من طريقها و تجري تغسل وشها

هاجر : ي بنتي اهدي مش كدا جامعتك مش بعيده متقلقيش.

_______________________

يدق الجرس ، تقوم هاجر تفتح الباب .

هديل : مش دي برضو شقه فريدة و لا انا بتهيألي؟

هاجر : ايوا هي مين حضرتك ؟

هديل : غريبه انا اول مره اشوفك هنا ؟ انتي لسه جايه جديد ؟

تأتي فاتن من الخلف و تقول : طنط هديل اتفضلي .

هديل : حبيبتي عامله اي .

فاتن : انا بخير الحمدلله هدخل انا بقي البس عشان متاخرش هاجر معاكي اهي اوك.

هديل : طب عرفيني هي مين الاول ؟

فاتن : يحجه ما هي اهي خليها تعرفك بنفسها هتاخر .

هديل : ماشي يستي ، تعالى معايا يهاجر على المطبخ و عرفيني انتي مين ؟

هاجر و هي بتضحك : حاضر يطنط .

تدخل فاتن اوضتها بسرعه و تلبس

______________________

يدخلوا المطبخ و تلاقي الفطار جاهز .

هديل : مين محضر الفطار دا و مفطرش ؟

هاجر : فريدة حضرته لينا قبل ما تمشي.

هديل : هي البت دي مش الدكتور قالها متعمليش اي حاجه و انا هاجي اعملكوا كل حاجه ، اااه منك يـفريدةا مبتريحش نفسها .

هاجر : اممم ، بس سؤال هو حضرتك مين ؟

هديل : انا مرات الدكتور محمد علي فريدةا في الجامعة و بعتبر البنات دول بناتي و اكتر و شكلك انتي كمان مقامك عندي هيبقى زيهم و اكتر بإذن الله.

هاجر : حبيبتي و الله ربنا يخليكي.

______________________________

في جامعه هدى (ساجدة) ، وصلوا الجامعه و هيروحوا لمكتب العميد عادل ، يخبطوا و بعدين يدخلوا.

لكن بيشوى هيدخل بعصبية

فريدة و هدى (ساجدة) هيبصوا لبعض و مستغربين

بيشوى : دكتور عادل مش كدا ؟

دكتور عادل : ايوا انت مين ؟

و يشاور علي هدى (ساجدة)

دكتور عادل : و بعدين انتي يانسه مش انا قولت لك مفيش محاضرات ليكي لمده اسبوعين.

بيشوى : لو سمحت كلامك يبقى معانا.

دكتور عادل : و حضرتك مين بق ولي أمرها .

بيشوى بكبرياء : بيشوى رفعت، ظابط في مديرية أمن القاهرة و جاي اعرف السبب اللي يخليك تطردها من اول يوم كدا ؟

الدكتور عادل بخوف و قلق : اهلا وسهلا يحضرة الضابط اتفضل تشرب اي؟