وتشاء الآلهة

PUBLIC BETA

Note: You can change font size, font face, and turn on dark mode by clicking the "A" icon tab in the Story Info Box.

You can temporarily switch back to a Classic Literotica® experience during our ongoing public Beta testing. Please consider leaving feedback on issues you experience or suggest improvements.

Click here

بيشوى هيتعصب عليه و هيقوله : انت هتعمل نفسك مش واخد بالك كمان .

دكتور عادل بتوتر : ابدا يباشا احنا تحت امرك .

بيشوى : طب بقولك اي باين عليك بتخاف من سيره الشرطه شكلك عامل عامله و مخبيها و لا اي .

دكتور عادل بتوتر : لا ابدا بالعكس .

بيشوى : ورقة الطرد فين اللي انت موقع عليها .

دكتور عادل هيطلع الورقة من الدرج و يدهاله

دكتور عادل : اهي اتفضل حضرتك .

بيشوى ياخد منه الورقه و يقطعها .

بيشوى : انا هعدي الموضوع المره دي و مش هكبره لأنه مش مستاهل، فـانت تحترم مقام شغلك و الا انا هتصرف معاك تصرف تاني انت فاهم .

دكتور عادل بخوف : اه اكيد مفهوم .

بيشوى : اتفضلي يـ انسه على محضرتك و لو حصل حاجه تانيه عرفيني.

هدى (ساجدة) بتوتر : حاضر عن اذنكوا .

تروح هدى (ساجدة) محاضرتها و بيشوى واقف و كأنه عايز يضرب الدكتور لكن فريدة هتخليه يمشي

فريدة : يلا بقي خلاص الموضوع اتحل ممكن نمشي من فضلك .

بيشوى : اه يلا .

يخرجوا من المكتب .

______________________

فريدة و بيشوى نازلين علي السلم

فريدة : شكرا على وقفتك معانا .

بيشوى : معملتش غير واجبي و طلعت منك بمصلحة في نفس الوقت يعني مش محتاج شكر على حاجه.

فريدة بتوتر : مصلحه ؟ مصلحة اي دي ؟

بيشوى : الدكتور دا صديق والد يارا اللي صاحبتك اتخانقت معاه و دول واقعين في قضيه كبيره اوي تزوير أوراق شغلهم يعني دا متعين عميد بورق مزور و كذلك والد يارا و للاسف محدش عارف يوصل لأي دليل نمسكهم بيه .

فريدة : اها عشان كدا اترعب لما سمع اسمك .

بيشوى : بالضبط كدا.

فريدة : هو انت فعلا جيت مخصوص من القاهره للمنصوره عشان صحبتي ؟

بيشوى : لا واخد اجازه شهر و راجع تاني فـ لما الدكتور محمد عرف اني رجعت قالي تعالى اشوفك و بالمره في موضوع اللي هو موضوع صاحبتك يعني .

فريدة : اه طب اوك يلا انا همشي .

بيشوى : اوصلك في طريقي طيب؟

فريدة : لا شكرا انا هروح جامعتي ألحق اي محاضره و احضرها يلا سلام .

بيشوى بضحكة : انتي الخسرانه .

فريدة بخنقه : ليه هركب مع عالم ذره مثلا .

بيشوى : لا ضابط.

فريدة : لا حول الله يارب .

و تمشي فريدة و تسيبه و تروح جامعتها .

_______________________________

نيجي في المطبخ هديل هتكون لواحدها لأن البنات نزلوا كلهم و محدش رجع هتعملهم الغدا و تجهزه و تستناهم لحد ما يجوا .

يخلصوا محاضراتهم و بعدين يروحوا .

فريدة اول واحده هترجع .

هتدخل علي المطبخ على طول لما تسمع صوت جاي من جوا .

فريدة : هو القمر مشرفنا من بدري و لا اي ؟

هديل : ديما بتكسفوني بكلامكوا الحلو دا و الله وحشتيني و وحشتني لمتكوا سوا عندي في البيت.

هديل تحضن فريدة و تبوسها من خدها

فريدة : وحشتيني و وحشني كل حاجه فيكي و الله و متقلقيش هنشرف عندك في اي لحظه أن شاء الله.

هديل : انتو تنوروني و الله .

فريدة : طب اي بق طبختي اي اكلك واحشني جدا .

هديل : عملتلكوا محشي و لحمه و كفته و انا هتغدي معاكوا اي رايك؟

فريدة : ايي دا اومال الدكتور هيتغدي فين ؟

هديل : يبنتي اسكتي ابن صاحبه جاي امبارح من القاهره فـعزمه على الغدا فـ رن عليا و قالي تعالى قولتله انت عارف مش بحب مرات صاحبك دي قالي خلاص خليكي عند البنات و اتغدي معاهم و انا هبقي اجي اخدك و اهو بالمره نقعد مع بعض انهارده بما اننا يعني متكلمناش من زمان و كدا ؟

فريدة : قولتيلي هو ابن صاحبه دا ضابط شرطه صح ؟

هديل : دمه زي العسل يـفريدةتي و ماشاء الله محترم و ابن ناس بس هي المشكله في امه بس ؟

فريدة باستغراب : أمم فعلا .

هديل : المهم دلوقتي البنات هيجوا امته الواحد جعان اوي.

فريدة : ما تيجي ناكل احنا و ملناش دعوه بيهم ها و لا انتي اي رايك و تغمز لها .

هديل : لا يستي هنستناهم مينفعش .

فريدة : خلاص اوك ، هدخل اغير هدومي يكونوا وصلوا.

هديل : اوك يحبيبتي .

فريدة هتدخل اوضتها و البنات هتيجي من الجامعة و هيتغدوا .

______________________________

في بيت رفعت الشاذلي، هنلاقي بيشوى و رفعت الشاذلي و الدكتور محمد و سوزان قاعدين على السفره و بيتغدوا.

____________________________

رفعت الشاذلي : عنده ٥٠ سنه ، صاحب شركة اعلانات ، و عنده عمارات ، والد بيشوى ، و عنده كمان بنت اسمها رحمة عندها ٢١ سنه ، بيحب الشغل .

مواصفاته : متوسط في الحجم ، و الطول ، عيونه رصاصي ، قمحي ، شعره ابيض و ناعم .

سوزان : عندها ٤٩ سنه ، مرات رفعت الشاذلي .

مواصفاتها : مش محجبة ، شعرها قصير ، عيونها ازرق ، قمحية ، طويله ، رفيعه .

_____________________________

الدكتور محمد : شكرا على العزومه دي يصحبي الغالي يعني انت ياخي الواحد ميشوفكش غير لما بيشوى يرجع شهر اجازه و خلاص على كدا كل سنه و لا سنتين .

رفعت : انت عارف اللي فيها بق هنعمل اي طيب بس معزتك في قلبي هتفضل مهما كان .

الدكتور محمد : حبيبي ي غالي.

بيشوى : اومال فين رحمه مشفتهاش من وقت ماجيت .

سوزان : جامعتها هتبدا فـقالت تاخد اجازه ، سافرت شرم أسبوعين و هترجع .

بيشوى : أممم كل اجازه بنزل مش بشوفها غير مره واحده المهم انها تكون كويسه و مرتاحه.

سوزان بكبرياء : اه اكيد طبعا .

الدكتور محمد : صحيح يـبيشوى عملت اي ؟

بيشوى : ابدا روحت و حليت الموضوع و الحمدلله متقلقش .

الدكتور محمد : الحمدلله .

رفعت : انتو بينكوا شغل و لا اي ؟

يضحكوا سوا و يقول الدكتور محمد : مشكله كانت مع بنت بعتبرها زي بنتي و اكتر فـ البركه في بيشوى بقي حل المشكله ربنا يحميه يارب .

رفعت : ااه ، امين يارب .

و يخلصوا اكل و بعدين يقعدوا مع بعض شويه.

الفصل السادس

رفعت و بيشوى و الدكتور محمد هيخلصوا غدا و بعدين يقعدوا يشربوا قهوه .

رفعت : كنت واحشني و الله ي صاحبي .

يضحك الدكتور محمد : و انت يحبيبي و الله ، كل مره نشوف بعض لما بيشوى يجي و علي كدا و خلاص .

يضحك رفعت : مشاغل الحياة كترت و بقت ملزومة مننا يلا الحمدلله .

الدكتور محمد : الحمدلله.

بيشوى : اسيبكوا انا بقى و اروح كام مشوار كدا و ارجع.

يقوم بيشوى و بعدين الدكتور محمد يقوم بعده

الدكتور محمد : طب يبني يلا خدني معاك انا لو قعدت مع ابوك هنسي مراتي و هنسي كل حاجه.

يضحك رفعت : اقعد شويه و متقلقش هديل بميت راجل.

يضحك الدكتور محمد : تتعوض أن شاء الله في أقرب وقت ، انت عارف معرفش اسيبها لواحدها برا لحد دلوقتي الواحد بقى بيخاف.

رفعت : عندك حق الواحد بقى بيخاف .

تيجي سوزان من اوضتها و تقول : حبيبي انا ماشيه راحه لواحده صحبتي تحب تيجي معايا .

الدكتور محمد : هستأذن انا بقي ، يلا يبني

و يمشي الدكتور محمد و بيشوى.

سوزان : اي مرضتش عليا ؟

رفعت : خليها بكرا احسن الوقت اتأخر و انا مش خارج تاني انهارده.

سوزان : مش هتاخر متقلقش يلا باي .

تمشي سوزان و هي مطنشة كلام زوجها

رفعت باستغراب : لا حول و لا قوة إلا بالله.

_______________________________

تحت بيت رفعت الشاذلي.

الدكتور محمد بيبص علي كوتش العربيه هيلاقيه نايم

الدكتور محمد : الكوتش نايم ليه ؟

بيشوى و هو بيضحك : اكيد حد عبقري عملها عشان تركب معايا و اوصلك .

يضحك الدكتور محمد : هتعبك معايا يبني و بعدين مين هيجيبهالي طيب .

بيشوى : متقلقش هصلحهالك و هجيبهالك بنفسي لحد البيت بإذن الله.

الدكتور محمد : أمري إلى الله يلا يبني، بس يكون في معلومك انت مش هتوصلني على البيت على طول انا هروح اجيب مراتي من عندي فريدة الاول و اسفين يسيدي لو هنتعبك معانا..

بيشوى : تعب اي بس يعم دا احنا عيونا ليك.

الدكتور محمد : تسلم يابن الغالي .

الدكتور محمد هيركب مع بيشوى في العربية و يمشوا

______________________________

البنات قاعدين و هديل قاعدة معاهم و عمالين يتكلموا و يضحكوا

هديل و صوتها متعب : تعبتوني من الكلام معاكوا اي كل دا و الكلام مخلصش ، و نسيتوا حاجه كمان اي رأيكوا في اكل انهارده .

يضحكوا كلهم سوا .

فريدة :اكلك عمره ما كان وحش ابدا بس تحسيه مختلف انهارده كدا و يمكن حسيت ان دي اول مره اكل حاجه بالحلاوه دي بصراحه بدون مبالغة اهو هاا .

تضحك هديل : ديما رافعه من معنوياتي .

فريدة : حبيبتي تستاهلي كل حاجه حلوه و كفايه انك ديما جمبنا و في ضهرنا و وقت ما بنحتاجك بنلاقيكي على طول .

هديل : احبك اكتر من كدا اي طيب.

يرن موبايل هديل.

هديل : اي دا محمد بيرن اكيد جه عشان ياخدني ، الو.

الدكتور محمد : مش يلا بقي ، انا تحت مستنيكي .

هديل : مش هتطلع تشوف البنات؟

الدكتور محمد : لا مش هعرف معايا بيشوى.

هديل : اوك انا نازله حالا ، سلام

و تقفف المكالمه و تقوم من مكانها

هاجر : بسرعه كدا دا انا ملحقتش اشبع منك و الله .

هديل : تتعوض يحبيبتي يلا اشوف وشكوا بخير يحبايبي.

و تسلم عليهم و تنزل و معاها فريدة .

________________________________

هديل و فريدة وصلوا لـ بوابة العمارة .

هديل : يلا يحبيبتي انتي اطلعي عشان البنات و خلي بالك من نفسك و البنات .

فريدة : يستي انا نازله بس عشان عايزه اسأل الدكتور علي حاجه و هطلع على طول .

هديل : يعني مش عشاني .

فريدة : لا و عشانك يقمر .

يوصلوا عند العربية .

الدكتور محمد : ناويه تباتي عندك و لا اي .

هديل : يعني ابات برا البيت من غيرك برضو.

الدكتور محمد : انا قولت كدا برضو .

فريدة : دكتور محمد كنت عايزه اسأل حضرتك سؤال .

بيشوى بـصوت عالي : يلا يعمي عشان ورايا مشواير كتير .

الدكتور محمد : ما هو يتوصلنا بسكات يتمشى .

بيشوى : و على اي نستني شويه .

فريدة : اي البنى آدم دا ؟

الدكتور محمد : سيبك منه دلوقتي انتي كنتي عايزه اي ؟

فريدة : في كتاب اسمه طب بالمكسرات مش ليقاه في المكتبات هنا قولت ممكن يكون عند حضرتك أو تعرف حد من معارفك يجيبه، و بتمنه .

الدكتور محمد : تقريبا الكتاب دا عندي بصي لما اروح هدورلك عليه بإذن الله، بس دا انتي عايزاه في أي ؟

فريدة : كنت بعمل سيرش على أسماء الكتب اللي بتتكلم عن الطب بشكل عام و لقيت دا منهم قولت اجيبه و فيه كتب تانيه برضو كانوا معاه بس للأسف ملقتش الكتاب دا في المكتبه .

الدكتور محمد : خلاص بإذن الله لو لقيته هبعتهولك و يارب افتكر

فريدة : أن شاء الله ، يلا مع السلامه

هديل : سلام يحبيبتي .

و يركبوا العربيه و يمشوا و فريدة تطلع .

______________________

و هما ماشيين في العربية ، الدكتور محمد سرحان و بيفكر .

هديل : اي يحبيبي سرحان في أي ؟

الدكتور محمد : الكتاب اللي فريدة طلبته مني انا كنت حاطه في مكان لواحده و عمال افتكر المكان .

هديل : نبقى ندور عليه سوا لما نروح بإذن الله.

الدكتور محمد هيخبط ايديه علي راسه و يقول : ايوا افتكرت كان في الدرج بتاع مكتبي اللي في البيت .

يوجه كلامه لـ بيشوى و يقوله : بيشوى هجيبلك الكتاب و تروح توصله لـفريدة اوك .

بيشوى : لازم دلوقتي خليها بكرا ابقى اديهولها في الجامعه و خلاص .

الدكتور محمد : انا قولت كلمه و هتتنفذ انت فاهم ؟

بيشوى : أمري إلى الله، حاضر .

____________________________

يوصلوا البيت و الدكتور يطلع يجيب الكتاب و ينزل يدهوله و يمشي .

الدكتور محمد هيرن علي فريدة و يبلغها .

الدكتور محمد : الو ايوا يفريدة بيشوى جايلك و معاه الكتاب انزلي استنيه.

فريدة : بالسرعه دي ، المهم شكرا ي دكتور جداا .

الدكتور محمد : على اي بس ي بنتي انا تحت امرك، يلا سلام.

و تنتهي المكامله و فريدة تنزل تستني بيشوى عند بوابة العماره

______________________

بيشوى هيوصل و هينزل يديلها الكتاب

بيشوى : الكتاب اتفضلي .

فريدة : ميرسي ، و انا اسفه لو تعبتك معايا عن اذنك .

تطلع فريدة فوق و تسيبه هيقف خمس دقايق و بعدين يمشي .

______________________

فريدة : اي البنى آدم الغريب دا .

هدى (ساجدة) : مين دا ؟

فريدة : بيشوى اللي كان معانا انهارده .

هدى (ساجدة) : اها .

فاتن : انا هقوم انام بقي الواحد مش قادر من الضحك اللي ضحكه انهارده .

فريدة : اوك عليكي محاضرات بكرا ؟

فاتن : هو بكرا اي ؟

فريدة : الأربع ، اي دا فكرتوني انا نسيت افتح الجروب انهارده .

و تقوم تقعد على اللاب توب و تفتح الجروب و تشوف لو فيه اي حاجه جديدة .

هاجر : انا اول مشتركه ها ، متنسيش اهم حاجه .

فريدة : اوك هحجزلك اهو حاضر .

هاجر : حبيبتي تسلميلي، يلا تصبحوا على خير.

فريدة و هدى (ساجدة) : و انتي من أهل الخير يحبيبتي .

فاتن هتوجه كلامها لـ فريدة : صحيني بدري بكرا اوك .

فريدة : حاضر.

فاتن : تصبحوا على خير يارب.

هدى (ساجدة) : و انتي من أهل الخير يحبيبتي .

فاتن تروح أوضتها و معاها هاجر و هدى (ساجدة) نايمه على السرير

فريدة قاعدة متضايقه و مش طايقه نفسها و هتقفل اللاب توب و تلف الناحية التانيه

هدى (ساجدة) هتستغرب فـ هتقولها : فيه مشكله و لا اي ؟

فريدة بضيق : العدد اكتر من ٥٠ و انا مش عارفه اعمل اي ؟

هدى (ساجدة) : خلاص شوفي السواق لو كدا يجيب كمان أتوبيس و لا انتي اي رايك ؟

فريدة : ٥٠ عدد كويس عشان اعرف اتحكم فيهم زي كل رحله انا مش عارفه اعمل اي.

هدى (ساجدة) : هاجر هتطلع معاكي اهي خليها تشرف معاكي .

فريدة : لا انتي عارفه مقدرش اعمل حاجه زي دي و خصوصا أنا معرفش هي فعلا هتكون قدها و لا لا.

هدى (ساجدة) : خلاص ، اطلع معاكي طيب ؟

فريدة : و فاتن هتقعد لواحدها لا برضو مش هينفع .

هدى (ساجدة) : تيجي معانا .

فريدة : مش عارفه نشوف الموضوع دا بكرا، يلا نامي عشان متتاخريش علي محاضراتك .

هدى (ساجدة) : اوك يلا تصبحي على خير .

فريدة : و انتي من أهل الخير يروحي ، يلا انا كمان هقوم انام اهو .

هدى (ساجدة) : اوك

و تقوم فريدة من المكتب و تنام علي سريرها

الفصل السابع

صباح يوم جديد، الروتين اليومي لـفريدة.

فريدة هتصحي و تخلص اللي وراها و بعدين تقعد علي اللاب توب ، هدى (ساجدة) هتقوم من النوم .

هدى (ساجدة) : هو الجميل بتاعنا بيعمل اي كدا على الصبح .

فريدة :زي ما انتي شايفه كدا بشوف الناس اللي هتشترك في الرحلة عشان اكتب اسمها و أنهى بقي الموضوع دا .

هدى (ساجدة) : اممم ، طب صباح الخير .

فريدة : بعد اي بق، صباح النور يستي .

هدى (ساجدة) هتمسك الموبايل هتلاقي الساعه ٦

هدى (ساجدة) بدهشة : اي دا دي الساعه ٦ .

فريدة : عندك محاضره و لا اي ؟

هدى (ساجدة) : الساعة ٧ محدش صحاني ليه ؟

و تجري تحضر نفسها بسرعه .

فريدة : هبله دي و لا اي ؟

____________________

فريدة هتقوم من علي اللاب توب و تقوم عشان تمشي

فريدة : انا كدا خلصت الحمدلله ، اقوم بقي على جامعتي ، هدى (ساجدة) افطري قبل ما تنزلي اوك .

هدى (ساجدة) بتلبس بسرعة

هدى (ساجدة) باستعجال : دا وقته فطار يـفريدة .

فريدة : انا قولتلك اهو انتي حره .

هدى (ساجدة) بضيق : حاضر خلاص بقي .

فريدة : انا ماشيه يلا سلام .

___________________

فريدة هتنزل و هدى (ساجدة) لسه بتجهز نفسها و مستعجله، فاتن و هاجر لسه نايمين و هيصحوا على صوت هدى (ساجدة) .

هيقوموا و هما مخضوضين يشوفوا فيه اي .

فاتن : اي دا في اي ؟

هاجر : مش عارفه في اي.

فاتن : قومي بسرعه كدا نشوف فيه اي ؟

و يقوموا يلاقوا هدى (ساجدة) واقعه و ماسكه رجليها و قاعدة على الأرض ، فاتن هتقعد جمبها علي الارض

فاتن : فيه اي ي بنتي خضتيني ؟

هدى (ساجدة) : مفيش كنت واقفه على الكرسي بجيب الحزام وقعت ، ااه يرجلي اااه .

يسندوها و تقوم و تكمل تجهيز لبسها رغم أن رجلها بتوجعها جامد و فاتن و هاجر يبصوا لبعض يستغربوا .

فاتن : انتي هبله ي بنتي لازم نروح للدكتور نشوف رجلك يمكن اتكسرت و لا حاجه .

هدى (ساجدة) : يبنتي اوعي كدا انا كويسه اهو ، اااه .

هاجر : يبنتي اقعدي مش مهم انهارده و نروح للدكتور عشان نطمن عليكي .

هدى (ساجدة) : لا ،كله الا اني مروحش الجامعه هو انا ناقصه، لما ارجع اعملوا اللي انتو عايزينه، يلا سلام .

هدى (ساجدة) هتمشي و هي بتعرج علي رجليها .

فاتن باستغراب : هبله دي و لا اي .

هاجر : باين كدا المهم يلا نقوم احنا نلبس عشان منتاخرش .

فاتن : يلا ي بنتي و ارن على فريدة اشوف حل مع البنت دي .

____________________

هدى (ساجدة) نزلت الجامعه و مش قادره تمشي هتركب تاكسي لأنها اتاخرت ، فاتن و هاجر هيلبسوا و ينزلوا جامعتهم .

على سلم العماره، فاتن هترن على فريدة لكن فريدة مش هترد لأنها في محاضرة .

فاتن بضيق : ردي بقي ي بنتي فيه اي كدا ؟

هاجر : اكيد في محاضره و مش هتعرف ترد .

فاتن : ممكن برضو ، بس برضو دي بترد علينا ديما حتى في محاضرتها.

هاجر : امم ، طب خلاص مش مشكله ممكن مشغوله في حاجه .

فاتن : ممكن ، يلا نمشي عشان منتاخرش.

___________________

و يمشوا كل واحده تروح جامعتها و مازلت فاتن بترن علي فريدة لكن فريدة كانت بتقفل على طول و مش بترد . فريدة تنهي محاضرتها و بعدين تطلع برا و تكلم فاتن .

فريدة : اي ي بنتي فيه اي كل دا .

فاتن : مش بتردي ليه كل دا قلقتيني .

فريدة : كان عندي محاضره دكتور ياسر و طبعا مينفعش ارد عليكي .

____________________

فاتن هتسكت شويه و مش هترد علي فريدة، لأن في الوقت دا فيه شخص من بعيد هيجي لـ فاتن

فاتن باستعجال : طب بقولك اي اقفلي دلوقتي هبقي اكلمك بعدين يلا سلام .

فريدة : انتي هبله ي بنتي انتي كـنـ.... الوو

فاتن هتقفل المكالمه و فريدة هترن عليها مش هترد

تيجي بنت من ورا فريدة

نادين : اي يعم مشغول في أي كدا ؟

فريدة : فاتن كانت بتكلمني و راحت قافله فجأه من غير ما تقولي كانت عايزه اي .

نادين : خير ان شاء الله متقلقيش ، المهم طمنيني انتي عامله اي .

فريدة : و الله انا الحمدلله انتي اللي عامله اي طمنيني عليكي .

نادين : بخير بيكي و الله .

فريدة : حبيبتي و الله تسلميلي من كل شر يارب .

نادين : حبيبتي ، ها عملتي اي في الرحلة .

فريدة : بصي هو انا كتبت أسماء المشتركين انهارده كلهم بس العدد أكبر من اللازم بس الحمدلله الموضوع اتحل .

نادين : ربنا معاكي حقيقي العدد كبير المره دي و اول مره يكون كبير بالشكل دا .

فريدة : عندك حق ، كان نفسي تطلعي معايا و الله بتشجعيني و بتقويني ديما في أي رحلة بطلعها بس لولا ظروفك كان زماني مطلعاكي مكاني انا شخصيا و الله.

نادين : الحمدلله على كل شيء ، تتعوض بإذن الله بس تكون رحله جامده بقي و نقضي فيها وقت طويل هاا .

فريدة : عيوني ليكي يحبيبتي حاضر ، طمنيني عمي كويس ؟

نادين : لسه زي ما هو و الله يـفريدةا بس هنعمل اي الحمدلله .

فريدة : خير ان شاء الله يحبيبتي متقلقيش ربنا كبير و باذن الله هيرجع احسن من الاول .

نادين : أن شاء الله .

فريدة : ما تيجي اعزمك على اي حاجه قبل ما المحاضرة تبدأ .

نادين : تصدقي جوعتيني يلا .

تضحك فريدة : ماشي يستي يلا.

و يروحوا الكافيه و يطلبوا اكل

____________________

فاتن واقفه زي ما هي و مراقبه الشخص اللي جايلها من بعيد .

فاتن : اي دا نادر .

نادر : اه يستي ، عامله اي .

فاتن : الحمدلله ، و انت .

نادر : تمام .

فاتن : اي اللي جايبك هنا ؟

نادر : انتي.

فاتن : نعم .

نادر : من السنه اللي فاتت و انا بحاول اقربلك و انتي برضو مصممه تبعديني كل مره .

فاتن بزعيق : يعم افهم بقي بقولك مش عيزاك ، مش عيزاك .

نادر : طب جربي مش هتخسري .

فاتن : انت غبي يبني ، عن إذنك.

و تمشي فاتن تروح عند صحابها و تسيبه لواحده

____________________

نادر : ٢٤ سنه، مكملش تعليم و بقى مدمن ، شغال مع والد صاحبه " أمجد " في شركته و لكن أساس شغله انه بيتاجر في المخدرات ، و سرقة أعضاء ، والدته متوفيه ، و والده عايش لكن متبري منه لانه كان بيعامله معامله وحشه جدا فـ ابوه طرده من البيت ، و عايش في شقه لواحده .

مواصفاته : طويل ، رفيع ، عيونه لونها ازرق ، شعره بني و ناعم ، ليه دقن .

_________________________

فاتن راحت تقف مع صحابها في الجامعه .

فاتن : هاي يبنات عاملين اي.

ناديه : احنا كويسين يستي و الله ، انتي عامله اي .

فاتن : انا كويسه الحمدلله .

ولاء : الولد دا كان عايز منك اي تاني .

فاتن : عايز يكلمني و أوافق أن احنا نرتبط و الواحد قرف.

علا : عندك حق ، دي أشكال الواحد يقرف منها فعلا .

فاتن : ياريت على شكله ي بنتي ، هو شخصيته زباله اصلا ، و صحبتي نصحتني اني مكلموش نهائي .

نادية : اي السبب طيب ؟

فاتن : مش كويس و بتاع بنات و كدا يعني .

ناديه : اها عندها حق ي بنتي و الله فكك منه .

فاتن : طب انا هروح اجيب اكل ، اجيبلكوا معايا ؟

ناديه : ياريت الواحد هيموت من الجوع .

علا : استنى انا جايه معاكي .

ولاء : اتوصوا بينا بقي .

فاتن : حاضر .

فاتن و علا هيروحوا يطلبوا اكل

____________________

عند هدى (ساجدة) في الجامعه .

هدى (ساجدة) : اه ياني يرجلي.

رنا : مالها رجلك؟

هدى (ساجدة) : وقعت من على الكرسي قبل ما اجي و بتوجعني اوي .

رنا : ما انتي لازم تروحي للدكتور تشوفي مالها .

هدى (ساجدة) : و محاضراتي اعمل فيها اي طيب .

رنا : اممم ، مش مشكله هاخدلك إذن و نروح نشوف رجلك مالها .

هدى (ساجدة) : لا لا مش مشكله .

رنا : قومي معايا و بلاش عناد رجلك أهم من اي محاضره .

هدى (ساجدة) : طيب اوك ، يلا .

و يروحوا ياخدوا إذن و بعدين يروحوا المستشفى و يعملوا اشاعه.

____________________

في المستشفى

رنا : ها ي دكتور طمني .

الدكتور : للأسف فيه شرخ و كويس انك جبتيها لو كنتي استنيتي شويه كان ممكن تحصل مشكله .

رنا : الحمدلله .

الدكتور : ممنوع تمشي عليها أو تعملي اي مجهود .

هدى (ساجدة) : لمدة قد اي ؟

الدكتور : شهر بالكتير يعني لكن ميقلش عن شهر و بعدين ليكي متابعه بعد شهر اشوف هل العلاج جاب نتيجه و لا لا .

رنا : اوك ي دكتور ، شكرا جدا ، يلا قومي .

هدى (ساجدة) : حاضر.

رنا : عن إذن حضرتك ي دكتور.

الدكتور : اتفضلي .

___________________

يخرجوا من المستشفي و يقعدوا برا في الحديقه

هدى (ساجدة) : اي دا انتي مش هتجيبي شهاده مرضيه عشان الجامعه و لا اي؟

رنا : فكرتيني، خليكي قاعده هنا لحد ما اجيبها .

هدى (ساجدة) : طيب .

و تنتظر رنا لحد ما تعمل الشهاده المرضية و ترجع لها و يمشوا .

___________________

و هما في العربيه .

هدى (ساجدة) : فريدة متعرفش اي حاجه مفهوم و قوليها شرخ بسيط و هيروح .

رنا : هو انا هبله زيك يبت لا طبعا هقولها على كل حاجه .

و ترن رنا على فريدة .

هدى (ساجدة) هتشد منها الموبايل لكن رنا هتمنعها

هدى (ساجدة) : يبت اقفلي و بلاش هيافه بقى .

رنا : اوعي كدا ، الو ايوا يـفريدةا.

فريدة : ايوا يرونا عامله اي .

رنا : الحمدلله تمام ، شوفي يستي صحبتك هدى (ساجدة) وقعت على رجليها و هي مطنشه و روحنا للدكتور بالعافيه و طلع عندها شرخ و لازم على الأقل متتحركش لمدة شهر و بتقولي اني مقولش اي حاجه ليكي شوفتي بقي .

فريدة بقلق : طب هي فين ، و هي كويسه ، طمنيني .

رنا : متقلقيش انا هروحها و مش همشي غير لما انتي تيجي بإذن الله .

فريدة : اوك انا جايه في السكه يلا سلام .

رنا : سلام .

هدى (ساجدة) : عاجبك اللي انتي عملتيه دا .

رنا : ايوا عجبني .

هدى (ساجدة) : اما نشوف اخرتها .

___________________

و يوصلوا البيت و بعدين ترتاح على السرير و رنا تدي لها العلاج و تقعد تستنى فريدة.

تيجي فريدة من جامعتها و تجري على هدى (ساجدة) .

فريدة بخوف : انتي كويسه ، اي اللي حصلك ؟

و تحضنها و تبوسها .

هدى (ساجدة) : متقلقيش يحبيبتي انا كويسه طول ما انتي كويسه .

فريدة : يعمري .

و تحضنها .

رنا : استأذن انا بقى يـفريدةا، دا العلاج بتاعها اهو و المواعيد موجوده اهي و الشهادة المرضية بتاعتها عشان تروحي تقدميها للجامعة بكرا بإذن الله لاني مش هعرف أقدمها انا طبعا انتي عارفه قوانين الجامعة .